Algemeen
De Bauers-kijkers gaan keihard los en zijn unaniem
Na twintig jaar afwezigheid maakte de realityserie ‘De Bauers’ gisteren haar langverwachte terugkeer op televisie.

Dit zorgde voor een golf van enthousiasme onder kijkers, die hun lof uitten op X (Twitter).
Gelukkig was dit geen uitbarsting van negativiteit, maar eerder van positiviteit. “Kunnen we niet elke dag ‘De Bauers’ kijken?”
De aflevering bood een mix van komische momenten en meer serieuze onderwerpen.
Zo werd duidelijk dat Frans moeite heeft met het ouder worden, waar zijn zonen grappen over maakten en hem plaagden over zijn grijzende haren en gewicht, ondanks zijn bekende gewichtsverlies.
Naast de humor nam Frans de kijkers ook mee naar de minder vrolijke kanten van het leven.
Hij bezocht bijvoorbeeld het graf van zijn vader met zijn zoon
Christiaan, waar hij onthulde dat de twee naastgelegen graven zijn
gereserveerd voor hem en zijn vrouw Mariska.

Natuurlijk kon Frans het niet laten om daar een grapje over te maken: “Twee halen, één betalen.”
Ook de zorgen om zijn moeder kwamen aan bod. Frans onthulde dat hij zijn moeder, die lijdt aan de ziekte van Alzheimer, dagelijks bezoekt en soms wel dertig keer per dag belt.
Hij hoopt dat zijn moeder, genaamd Wies, zo lang mogelijk in haar woonwagen kan blijven wonen, ondanks haar verslechterende gezondheid.
De eerste aflevering van ‘De Bauers’ bleek meteen een groot succes te zijn. Op sociale media uitten kijkers hun enthousiasme en de reacties waren unaniem positief.
Zo schreef iemand genaamd SabinA: “Kunnen we niet elke dag ‘De Bauers’ kijken? Dat zou veel mensen goed doen.”
Een andere kijker was eveneens lovend: “Ik weet niet hoe jullie avond was, maar ik heb intens genoten van ‘De Bauers’.”
De reacties op sociale media waren niet alleen lovend, maar ook hartverwarmend. Mensen deelden persoonlijke anekdotes over hoe ‘De Bauers’ hen raakten en inspireerden.
Sommigen prezen Frans Bauer voor zijn oprechtheid en openheid over de uitdagingen waarmee hij en zijn familie worden geconfronteerd, zoals de ziekte van zijn moeder.
De emotionele momenten in de aflevering raakten een gevoelige
snaar bij het publiek. Veel kijkers voelden zich verbonden met de
Bauers en waardeerden de oprechtheid waarmee ze hun leven deelden,
inclusief zowel de hoogte- als dieptepunten.

Een opvallend aspect van de reacties was de roep om meer afleveringen van ‘De Bauers’. Mensen verlangden naar een dagelijkse dosis van de familieperikelen van Frans, Mariska en hun zoons.
Deze vraag naar meer geeft aan hoezeer de serie een plekje in de harten van de kijkers heeft veroverd.
De terugkeer van ‘De Bauers’ lijkt niet alleen een televisie-evenement te zijn geweest, maar eerder een emotionele reünie met oude vrienden.
Het succes ervan toont aan dat authenticiteit en oprechtheid nog steeds gewaardeerd worden in een tijdperk van opgepoetste realityshows en kunstmatige drama’s.
Voor fans van de serie biedt de hernieuwde uitzending hoop op
meer, terwijl nieuwe kijkers worden uitgenodigd om de warmte en
oprechtheid van de Bauers te ervaren.

Als de eerste aflevering een indicatie is van wat komen gaat, kunnen we ons verheugen op meer lachmomenten, ontroerende gesprekken en inspirerende levenslessen van deze geliefde familie.
Met ‘De Bauers’ opnieuw op televisie lijkt het erop dat een oude favoriet weer nieuw leven is ingeblazen, en het publiek kan niet wachten om te zien wat de toekomst in petto heeft voor Frans, Mariska en hun familie.
Het is verfrissend om te zien dat er naast alle negativiteit ook nog leuke televisie is. Heb jij ook genoten van ‘De Bauers’? Laat het ons weten in de reacties en geef een hartje!
Mogen we iedere dag #debauers
Daar zouden een hoop mensen van opknappen #doegewoon #weesaardig
— SabinA (@SabG) April 4, 2024
Wat zijn die #bauers toch nog een heerlijk gezin! Ik vind het weer net zo leuk als 20 jaar geleden 😅! #debauerstwintigjaarlater #debauers
— Wil⭐️ (@Wilster81) April 4, 2024
Ik weet niet hoe jullie avond is, maar ik geniet intens van #DeBauers.
— Piter (@Piterr) April 4, 2024
Algemeen
Katja Schuurman en Babette van Veen gesloopt om optreden bij Boulevard: ”Vals kattengejank”

Het had een warm, nostalgisch moment moeten worden in de kerstspecial van RTL Boulevard, maar het optreden van Katja Schuurman en Babette van Veen leidde vooral tot verbazing, discussie en scherpe reacties op sociale media. De twee zangeressen, die in de jaren negentig samen met Guusje Nederhorst furore maakten als onderdeel van het populaire trio Linda, Roos & Jessica, mochten een liedje zingen in de feestelijke uitzending. Wat bedoeld was als een sfeervolle ode aan vroeger, werd door veel kijkers echter ervaren als pijnlijk ongemakkelijk.

Een nostalgische terugkeer met hoge verwachtingen
Voor veel kijkers riep de aankondiging meteen herinneringen op aan een tijdperk waarin Linda, Roos & Jessica niet weg te denken waren van de Nederlandse televisie. De groep ontstond vanuit Goede Tijden, Slechte Tijden, waar Katja Schuurman, Babette van Veen en Guusje Nederhorst uitgroeiden tot publiekslievelingen. Hun muziek was misschien niet technisch hoogstaand, maar wel herkenbaar, vrolijk en onlosmakelijk verbonden met een generatie.
Die nostalgische lading zorgde ervoor dat de verwachtingen hoog lagen. Juist tijdens een kerstspecial, een moment waarop kijkers gevoelig zijn voor emotie en warmte, hoopten velen op een klein, ontroerend eerbetoon aan vroeger. Zeker omdat Guusje Nederhorst er niet meer is en haar plek altijd voelbaar blijft wanneer Katja en Babette samen op een podium staan.

Een optreden dat niet landde
Al snel na het begin van het nummer werd duidelijk dat het optreden niet het gewenste effect had. Op sociale media, met name op X, verschenen vrijwel direct reacties van kijkers die zich verbaasden over de zang en de uitvoering. Waar Katja Schuurman bij sommige kijkers nog wegkwam met haar uitstraling en ontspannen présence, kreeg Babette van Veen het zwaarder te verduren.
Kijkers spraken over een optreden dat “onzeker”, “rommelig” en “niet zuiver” klonk. Ook de lichaamstaal van Babette werd besproken: volgens sommigen oogde ze houterig en zichtbaar gespannen. Het contrast met de professionele setting van RTL Boulevard maakte dat extra pijnlijk. Juist omdat het programma een groot podium biedt, verwachten kijkers een zekere kwaliteit, ook bij een nostalgisch moment.

Sociale media zijn genadeloos
Zoals tegenwoordig vaker gebeurt, speelde het oordeel zich grotendeels af op sociale media. X stroomde vol met korte, scherpe opmerkingen en ironische observaties. Sommige reacties waren mild en begripvol, andere ronduit hard. Humor werd daarbij niet geschuwd. Eén populaire reactie suggereerde zelfs dat dit optreden geschikt zou zijn als alternatieve verhoormethode voor geheime diensten — een opmerking die breed werd gedeeld en geliket.
Toch waren er ook kijkers die het duo verdedigden. Zij wezen erop dat Katja en Babette geen actieve zangcarrières hebben en dat het optreden vooral bedoeld was als gezellig kerstmoment, niet als vocale krachtmeting. “Het hoeft toch niet perfect te zijn?” klonk het bij deze groep. “Het gaat om de herinnering, niet om de noten.”

De erfenis van Linda, Roos & Jessica
Een belangrijk element in de discussie is de erfenis van Linda, Roos & Jessica. De groep stopte definitief na het wegvallen van Guusje Nederhorst, die begin 2004 op jonge leeftijd ziek werd en niet meer beter werd. Haar afwezigheid maakt elk gezamenlijk optreden van Katja en Babette beladen. Voor sommigen is dat reden om extra mild te oordelen, voor anderen juist om kritischer te zijn: als je het doet, moet het goed zijn.
Sindsdien hebben Katja Schuurman en Babette van Veen hun carrière vooral voortgezet in acteerwerk en televisie, niet in muziek. Dat ze af en toe nog samen zingen, gebeurt meestal in een losse, informele context. RTL Boulevard is echter geen huiskamer of reüniefeest, maar een nationaal bekeken entertainmentprogramma. Die context vergroot de lat.
Het spanningsveld tussen nostalgie en kwaliteit
Het optreden legt een breder spanningsveld bloot dat vaker terugkomt op televisie: hoe ver mag nostalgie reiken voordat het schuurt met kwaliteit? Programma’s spelen graag in op herkenning en sentiment, zeker rond kerst. Maar kijkers zijn tegelijkertijd kritischer dan ooit en laten dat direct horen.
Voor de redactie van RTL Boulevard is het balanceren: ruimte geven aan iconen uit het verleden, zonder dat het afbreuk doet aan de professionele uitstraling van het programma. Het optreden van Katja en Babette laat zien hoe dun die lijn kan zijn.
Nieuwe ideale martelmethode voor, de CIA: Linda en Jessica laten zingen. Geen ondervraagde die dan níet gaat praten #rtlboulevard pic.twitter.com/lcMr8MkDBz
— Vincent G. de Vlugt (@Vincentgdevlugt) December 24, 2025
Geen schandaal, wel een les
Hoewel de kritiek fel kan klinken, is er geen sprake van een echt schandaal. Katja Schuurman en Babette van Veen hebben geen regels overtreden en deden zichtbaar hun best om er iets moois van te maken. De commotie zegt misschien wel meer over het huidige medialandschap dan over het optreden zelf.
In een tijd waarin alles wordt gefilmd, gedeeld en beoordeeld, kan een moment van kwetsbaarheid razendsnel omslaan in publieke afrekening. Dat maakt optredens als deze riskant, zeker voor artiesten die niet dagelijks op een podium staan om te zingen.
Nou dit had niet gehoeven hoor #rtlboulevard 😬😵💫🙉 #katja en #babette pic.twitter.com/goqRRNu673
— 🅣🅐🅢🅢🅘🅔🥳𝒂𝒌𝒂 𝒌𝒂𝒕𝒕𝒆𝒏𝒗𝒓𝒐𝒖𝒘𝒕𝒋𝒆 (@Poppetje0906) December 24, 2025
Conclusie: een kerstmoment dat bleef hangen
Wat bedoeld was als een warme, nostalgische kerstbijdrage, werd uiteindelijk een van de meest besproken momenten van de uitzending. Niet vanwege ontroering, maar vanwege de verdeeldheid onder kijkers. Sommigen genoten van de herinnering, anderen haakten af vanwege de uitvoering.
Eén ding is zeker: het optreden van Katja Schuurman en Babette van Veen heeft niemand onberoerd gelaten. En in televisieland is dat misschien wel het enige criterium dat altijd blijft gelden: of mensen blijven kijken, praten en reageren. Dat deden ze dit keer in ieder geval massaal.