Algemeen
Bart Ettkoven woedend door gedrag prinses Alexia: “Wij betalen jouw vakantie!”

Prinses Alexia heeft gisteren tijdens de verjaardag van koning Willem-Alexander veel stof doen opwaaien met een interview. Op sociale media zoals Twitter uitten veel mensen kritiek op haar houding, die volgens sommigen arrogant en verveeld overkwam.
Tijdens het interview ging het over haar tussenjaar, waarover ze niet veel wilde onthullen, waarschijnlijk om veiligheidsredenen. Dit is begrijpelijk gezien de recente gebeurtenissen rondom haar oudere zus, Kroonprinses Amalia.
In een gesprek met een verslaggever reageerde Alexia als volgt op een vraag over haar tussenjaar: “Ik heb veel gereisd en gewerkt, en verschillende culturen leren kennen.
Ik ben ontzettend dankbaar voor deze ervaringen.” Op de vraag in welke landen ze geweest is, antwoordde Alexia: “Voornamelijk zonnige landen.”
Bart Ettekoven, bekend van zijn commentaar op het koninklijk huis, uitte zijn onvrede over de beperkte informatie die Alexia gaf. Bij Shownieuws kreeg dit kritische geluid versterking van Manuel Venderbos, die opmerkte dat Alexia niet vloeiend sprak.
Sandra Schuurhof nuanceerde dit door te zeggen dat Alexia weliswaar sprak, maar bewust weinig informatie gaf. Ettekoven reageerde fel: “Ze had toch minstens kunnen zeggen dat ze door Azië of Zuid-Afrika gereisd had.
Wij respecteren hun privacy, maar tijdens deze zeldzame publieke momenten verwachten we wel enige openheid. We betalen per slot van rekening voor die vakanties van haar. Moeten we dan niet weten waar ze geweest is?” Hiermee legt Ettekoven de nadruk op het publieke belang, gezien het feit dat het koninklijk huis door belastinggeld wordt ondersteund.
Mooi mens #Alexia
Ik (persoonlijk) zie hier een jonge vrouw die moeite heeft om zich "en plein public" te uiten en een liefdevolle moeder #Máxima* die haar helpt. #NuffSaid pic.twitter.com/DbzzB3LIHo— 🎸-How Rude- 🔊 (@RuudieThe4) April 27, 2024

Algemeen
Vier inzittenden sterven in brandende Tesla nadat elektrische deuren dienst weigerden

Een tragisch ongeval met een Tesla Model Y heeft in het stadscentrum het leven gekost aan vier inzittenden. Het voertuig verloor op hoge snelheid de controle en botste tegen een betonnen pilaar. Direct na de botsing vatte de auto vlam. Door onbekende redenen konden de inzittenden de deuren niet openen en raakten zij opgesloten in het brandende voertuig. Slechts één persoon overleefde de ramp, dankzij de snelle actie van een omstander.
Heldhaftige redding voorkomt vijfde slachtoffer
Het enige overlevende slachtoffer is een 25-jarige vrouw die achterin de auto zat. Een alerte postbode zag het ongeluk gebeuren en aarzelde geen moment. Hij gebruikte een metalen staaf uit zijn bestelwagen om een van de ramen van de Tesla in te slaan. Via het gebroken raam wist hij de jonge vrouw uit de vlammenzee te trekken. Ze was in shock en kon aanvankelijk niet spreken, zo meldt CBC News. De moedige actie van de postbode wordt alom geprezen.
Nooddeuren onbruikbaar bij stroomuitval
Na het incident is er een onderzoek gestart naar de veiligheidssystemen van de Tesla Model Y. In het bijzonder ligt de focus op de elektrische deursystemen. Deze moderne voertuigen openen normaal gesproken automatisch via elektrische bediening, maar bij stroomuitval is de werking afhankelijk van handmatige noodsystemen. In dit geval lijkt het erop dat de deuren na de crash niet meer opengingen, mogelijk door stroomverlies of systeemfout.
Complexe achterdeurconstructie onder vuur
De Tesla Model Y beschikt wel over noodhendels, maar deze blijken bij de achterdeuren moeilijk toegankelijk. De noodontgrendeling zit verstopt onder een mat in de deur. Alleen door deze mat te verwijderen, kan een rode hendel worden bereikt die via een kabel de deur opent. In panieksituaties of bij rookontwikkeling is deze handeling vrijwel onmogelijk uit te voeren, zeker voor mensen die niet weten waar ze moeten zoeken.
Ontwerp onder kritiek van veiligheidsexperts
Na de tragische gebeurtenis is er felle kritiek gekomen op Tesla’s veiligheidsontwerp. Deskundigen wijzen erop dat noodsystemen simpel, zichtbaar en direct toegankelijk moeten zijn. “Als je in een fractie van een seconde moet ontsnappen, heb je geen tijd om eerst een mat op te tillen,” aldus een verkeersveiligheidsexpert bij Futurism. Dit ongeluk onderstreept volgens hen de risico’s van hightech voertuigen waarin functionaliteit soms boven veiligheid lijkt te zijn gesteld.
Oudere systemen mogelijk veiliger in nood
Veel klassieke voertuigen beschikken nog over eenvoudige mechanische deurgrepen die altijd werken, ongeacht de stroomvoorziening. Bij moderne auto’s zoals de Tesla is veel afhankelijk van elektronica. Zodra het systeem faalt, worden essentiële functies ontoegankelijk. Dit ongeval laat zien dat geavanceerde technologie niet altijd een voordeel is, zeker niet in levensbedreigende situaties waarin elke seconde telt.
Vervolgonderzoek gestart naar technische oorzaak
Tesla heeft vooralsnog niet officieel gereageerd op het ongeval. Wel is bevestigd dat er een technisch onderzoek plaatsvindt naar de exacte oorzaak van de brand en het falen van de deuren. Ook de Amerikaanse toezichthouder op verkeersveiligheid, NHTSA, houdt de zaak in de gaten. Het onderzoek moet duidelijkheid geven over mogelijke fabricagefouten of ontwerpproblemen.
Aandacht voor noodmechanismen groeit
Het incident heeft wereldwijd aandacht getrokken en leidt tot discussies over veiligheid in moderne elektrische voertuigen. Consumentenorganisaties pleiten inmiddels voor strengere regelgeving omtrent noodontgrendeling in auto’s. Of Tesla aanpassingen zal doorvoeren in het ontwerp van de Model Y is vooralsnog onduidelijk. Wel is één ding zeker: het drama heeft het belang van toegankelijke noodvoorzieningen pijnlijk blootgelegd.