-

Algemeen

Mona (51) gelooft in Nigeriaans internetliefje (24) en twijfelt niet: “Hij is zo eerlijk”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het is een liefdesverhaal dat doet denken aan een sprookje, maar met een moderne twist. Mona Lewis, een 51-jarige vrouw, werd verliefd op een Nigeriaanse prins die ze via Twitter leerde kennen. Wat dit verhaal zo bijzonder maakt, is dat Mona geen idee had hoe haar prins eruitzag of hoe oud hij eigenlijk was, maar toch bloeide er een diepe verbondenheid op.

Een onverwacht bericht in de commentaren
Mona was eigenlijk helemaal niet op zoek naar een nieuwe relatie toen ze in mei 2020 een bericht plaatste op Twitter over muziek. Tot haar verbazing ontving ze een reactie van ene Spencer. Mona besloot te antwoorden en al snel ontvouwde zich een bijzondere correspondentie. Spencer onthulde dat hij zich in Nigeria, in Benin, bevond en bovendien een acteur en model was.

Gedurende zes maanden bleven ze elkaar berichtjes sturen, en opmerkelijk genoeg hadden ze geen idee hoe de ander eruitzag. Voor Mona was het uiterlijk of de leeftijd van Spencer niet van belang. Ze gaf meer om zijn karakter en persoonlijkheid. Maar alles veranderde toen ze elkaar voor het eerst belden. Mona kreeg te horen dat Spencer 27 jaar oud was, terwijl zij op dat moment al 48 was. Het leeftijdsverschil was aanzienlijk, maar tot haar opluchting leek het Spencer niet te deren.

Familie en twijfels
Toen Mona uiteindelijk een foto van zichzelf stuurde, ontving ze talloze complimenten van Spencer. Hij prees haar schoonheid, en Mona vond hem zelf ook aantrekkelijk. Ze vertelde haar 17-jarige zoon over haar nieuwe liefde en opperde zelfs dat Spencer wellicht een nieuwe stiefvader zou kunnen worden. Maar haar zoon was niet enthousiast en vroeg zich af waar zijn moeder mee bezig was.

Ook Mona’s zus kon haar oren niet geloven en waarschuwde voor mogelijke oplichtingspraktijken. Ze had verhalen gehoord over Afrikanen die oudere vrouwen trouwen om hen vervolgens financieel uit te buiten. Ze maakte zich ernstige zorgen dat Spencer hetzelfde met Mona van plan was.

Een ontmoeting in Lagos
In december 2020 besloot Mona de stoute schoenen aan te trekken en vloog ze naar Lagos om Spencer voor het eerst te ontmoeten. De vonken vlogen ervan af en hun liefde bloeide op tot ongekende hoogten. Mona voelde zich als een prinses behandeld, en de ontmoeting was voor beiden magisch en onvergetelijk.

Pas in december 2022 bezocht Mona haar Afrikaanse prins opnieuw, waar ze samen de kerstdagen vierden en het nieuwe jaar inluidden. Tijdens dit bezoek biechtte Spencer echter een klein leugentje op: hij was eigenlijk net 25 geworden. Maar Mona maakte zich hier niet druk om en aanvaardde zijn bekentenis met begrip.

Toekomstplannen: Trouwen en een visum
Ondanks dat ze elkaar slechts twee keer fysiek hebben ontmoet, wordt er al gesproken over een huwelijk. Spencer vertelt iedereen dat Mona zijn vrouw is en heeft haar al herhaaldelijk gevraagd wanneer ze willen trouwen. Mona heeft het plan om dit jaar te trouwen, zodat ze daarna kunnen werken aan het verkrijgen van een visum voor Spencer.

Ze koestert de wens dat Spencer bij haar komt wonen. Mona heeft er alle vertrouwen in dat zijn intenties oprecht zijn. Na jaren van ongelukkige relaties is ze er honderd procent van overtuigd dat Spencer de ware liefde van haar leven is.

In een bijgevoegde tweet staan privéfoto’s van het stel, maar vanwege hun keuze om deze foto’s aan roddelbladen te verkopen voor financiële steun voor hun huwelijk, kunnen deze hier helaas niet worden gedeeld.

Dit bijzondere liefdesverhaal toont aan dat liefde geen grenzen kent en soms op de meest onverwachte plaatsen kan bloeien. Het is een herinnering dat leeftijd en afstand geen belemmeringen hoeven te zijn voor een diepe en oprechte verbondenheid tussen twee mensen. Mona en Spencer bewijzen dat liefde soms gewoon gebeurt, zelfs als je niet weet hoe iemand eruitziet of waar ze vandaan komen.

Algemeen

Kerstgrap over Marco Borsato valt volledig verkeerd: ”Wat is dit kansloos zeg”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Marco Borsato vierde dit jaar de feestdagen in besloten kring met zijn familie. Na een lange periode waarin zijn privéleven en naam vrijwel dagelijks onderwerp van gesprek waren, kozen de Borsato’s voor een warme, huiselijke kerst. Op sociale media verschenen verschillende beelden van het samenzijn, bedoeld om te laten zien dat het gezin ondanks alles weer dichter bij elkaar is gekomen. Wat voor de familie voelde als een moment van rust en verbondenheid, kreeg echter onverwacht een scherpe bijsmaak door een opmerking van mediacommentator Rob Goossens.

Een kerst in het teken van saamhorigheid

De Telegraaf besteedde aandacht aan de kerstviering van de familie Borsato en sprak zelfs van een ‘nieuwe traditie’. Volgens de krant was het bijzonder om te zien hoe Marco samen met zijn kinderen en andere familieleden de feestdagen doorbracht, na jaren die volledig in het teken stonden van juridische onzekerheid en publieke aandacht. Voor veel lezers voelde het als een menselijk verhaal: een gezin dat probeert vooruit te kijken en de draad weer op te pakken.

Dat beeld riep bij veel mensen sympathie op. Niet omdat alles vergeten of vergeven zou zijn, maar omdat het duidelijk maakte dat ook bekende Nederlanders behoefte hebben aan rust, familie en normaliteit. Juist rond kerst, een periode die vaak draait om verzoening en nabijheid, werd die boodschap door veel volgers herkend en gewaardeerd.

De opmerking die verkeerd viel

Rob Goossens, die bekendstaat om zijn scherpe en soms cynische commentaar op media en showbizz, besloot op het artikel te reageren via X. Onder het bericht van De Telegraaf plaatste hij slechts twee woorden: “Naakt behangen?” Wat mogelijk bedoeld was als een grap of een sarcastische verwijzing, viel bij veel mensen volledig verkeerd.

De timing en context van de opmerking maakten dat de ‘grap’ bij velen overkwam als ongepast en kwetsend. Marco Borsato werd immers recent vrijgesproken in een zware ontuchtzaak, een dossier dat jarenlang enorme impact had op zijn leven en dat van zijn familie. Juist daarom vonden veel mensen dat een dergelijke woordspeling niet alleen flauw was, maar ook respectloos.

Golf van verontwaardiging op sociale media

Binnen korte tijd stroomden de reacties onder Goossens’ bericht binnen. Gebruikers van X waren massaal boos en spraken hun afkeuring uit. Voor hen ging het hier niet om humor, maar om het natrappen van iemand die al jaren onder een vergrootglas ligt.

Een gebruiker schreef: “Hoe voelt dat nou, iemand natrappen?” Een ander was nog explicieter: “Jij hebt echt geen niveau. Humor heeft een grens en jij bent zeker geen humorist.” Anderen spraken van “platte” en “humorloze” opmerkingen en vonden dat Goossens hiermee duidelijk over de schreef ging.

Wat vooral opviel, was dat de kritiek niet alleen kwam van fans van Marco Borsato, maar ook van mensen die juist benadrukten dat vrijspraak of niet, er grenzen zijn aan wat je kunt zeggen. De consensus onder veel reageerders was dat dit geen satire of scherpe observatie was, maar een opmerking die bewust inspeelde op een pijnlijk en beladen onderwerp.

Humor versus verantwoordelijkheid

De ophef rond de tweet van Goossens raakt aan een bredere discussie over humor, satire en verantwoordelijkheid in de media. Zeker in het tijdperk van sociale media kunnen opmerkingen razendsnel een groot publiek bereiken. Wat voor de één een onschuldige grap lijkt, kan voor een ander voelen als een persoonlijke aanval.

Mediacommentatoren bevinden zich daarbij in een lastige positie. Ze worden vaak juist gewaardeerd om hun scherpe tong en relativerende humor, maar diezelfde eigenschappen kunnen ook averechts werken. In dit geval vonden veel mensen dat Goossens de context volledig uit het oog verloor en geen rekening hield met de gevoeligheid van het onderwerp.

De rol van mediacommentatoren

Rob Goossens profileert zich al jaren als ‘mediakenner’ en duidt regelmatig het gedrag van BN’ers, tv-programma’s en showbizzontwikkelingen. Daarbij schuwt hij de scherpe oneliner niet. Voor een deel van zijn publiek hoort dat bij zijn stijl. Maar critici wijzen erop dat scherpe humor iets anders is dan het maken van toespelingen op zware beschuldigingen, zeker wanneer iemand juridisch is vrijgesproken.

De kritiek op Goossens raakt daarmee ook aan de vraag: wat is de verantwoordelijkheid van iemand met een groot bereik? Moet alles kunnen, of mag er worden verwacht dat er rekening wordt gehouden met context, timing en menselijke impact?

De impact op het publieke debat

De discussie rond deze ene tweet laat zien hoe verdeeld het publiek kan reageren op humor in de media. Waar sommigen vinden dat satire per definitie moet kunnen schuren, benadrukken anderen dat er grenzen zijn, vooral als het gaat om zaken die mensen en gezinnen diep hebben geraakt.

Voor Marco Borsato zelf kwam de opmerking op een moment waarop hij juist probeerde zijn leven weer enigszins normaal in te richten. Zijn kerst met familie was geen publieke stunt, maar een privé-moment dat via media-aandacht alsnog breed werd uitgemeten. Dat zo’n moment vervolgens wordt aangegrepen voor een cynische grap, voelde voor veel mensen als onnodig hard.

Stilte vanuit Goossens

Vooralsnog heeft Rob Goossens niet uitgebreid gereageerd op de kritiek. Dat zorgt ervoor dat de discussie vooral wordt gevoerd door het publiek zelf. Sommigen vinden dat hij excuses zou moeten aanbieden, anderen denken dat hij het incident bewust laat uitdoven.

Wat de uitkomst ook wordt, duidelijk is dat deze situatie opnieuw laat zien hoe snel een enkele opmerking kan escaleren tot een bredere maatschappelijke discussie. Het gaat niet alleen over Marco Borsato of Rob Goossens, maar over de vraag hoe we met elkaar omgaan in het publieke domein.

Kerstgedachte onder druk

Ironisch genoeg speelde dit alles zich af rond kerst, een periode waarin verbinding, mildheid en reflectie centraal zouden moeten staan. Juist daarom viel de opmerking bij veel mensen extra rauw. Waar de familie Borsato probeerde de feestdagen in rust door te brengen, werd het moment overschaduwd door een debat over fatsoen en grenzen.

Voor veel X-gebruikers was het duidelijk: humor mag scherp zijn, maar niet ten koste van menselijke waardigheid. De reacties laten zien dat het publiek steeds kritischer kijkt naar hoe bekende mediafiguren omgaan met hun woorden.

Een les in publieke gevoeligheid

Of deze kwestie nog een staartje krijgt, is onduidelijk. Wat wel vaststaat, is dat de ‘grap’ van Rob Goossens bij een groot deel van het publiek verkeerd is gevallen. Het incident onderstreept hoe belangrijk context en timing zijn, zeker in gevoelige dossiers.

In een tijd waarin alles direct wordt gedeeld en beoordeeld, lijkt de ruimte voor ongenuanceerde opmerkingen kleiner te worden. Misschien is dat geen beperking van vrijheid, maar een uitnodiging tot meer zorgvuldigheid. Want soms zegt de manier waarop we reageren op andermans pijn meer over onszelf dan over degene die onderwerp van gesprek is.

Lees verder