-

Algemeen

Bekende rapper doodgeschoten in Rotterdam: ‘Hiphopwereld geschokt’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

In de vroege ochtend van zaterdag, in een woning aan de La Fontainestraat in Rotterdam, werd het levenl0ze lichaam van Barry Inees aangetroffen. Barry Inees, die ook bekend stond als rapper Rabby Racks, had een fatale sch0twond.

Het tragische incident heeft niet alleen voor verdriet en r0uw gezorgd bij vrienden en familie, maar heeft ook de aandacht getrokken van het publiek en de media vanwege de bekendheid van de rapper en zijn betrokkenheid bij cr!minele zaken.

Het was de zus van Barry Inees die het gruwelijke tafereel ontdekte en de autoriteiten op de hoogte bracht. Bij het slacht0ffer werd het vuurw*pen aangetroffen, wat de vermoedens van een mogelijk zelfm00rd of een noodlottig ongeval deed rijzen. De exacte omstandigheden rondom zijn overlijden zijn echter nog niet definitief vastgesteld en worden onderzocht door de autoriteiten.

Barry Inees, vooral bekend als rapper Rabby Racks, was niet alleen een artiest, maar ook een manager van de Haagse rapgroep SFB (Strictly Family Business). Zijn naam was niet onbekend bij p0litie en just!tie, aangezien hij betrokken was bij de omvangrijke l!quidatiezaak Eris, waarin leden van de verboden motorclub Caloh Wagoh werden berecht.

In 2019 werd Inees zelfs gearr*steerd op verdenking van het lokken van een beruchte cr!mineel, Inchomar Balentien, om hem te laten verm00rden. De l!quidatiepoging werd uiteindelijk niet uitgevoerd, en er was onvoldoende bewijs om Inees aan de zaak te linken. Toch kwam Balentien in 2019 om het leven bij een andere sch!etpartij in Amsterdam.

Vijf jaar voor zijn arr*statie was Barry Inees veroordeeld in een grootschalige creditcardfraudezaak. Na een jaar gev*ngenisstraf kwam hij weer op vrije voeten. In datzelfde jaar, 2014, brak de rapgroep SFB door in Nederland met nummers als “Investeren in de Liefde” en “Dansen op Labanta.”

Ondanks zijn beperkte bekendheid als rapper, speelde Barry Inees alias Rabby Racks wel een rol in de Nederlandse rapscene. Hij werd genoemd in nummers van SFB en was te horen op het album “Geen Oog Dichtgedaan” van Frenna.

In 2017 bracht de Delftse rapper zelfs een kleine hit uit met het nummer “No Drama” en had hij kortstondig een samenwerking met The Culture Entertainment, het platenlabel van voormalig profvoetballer Eljero Elia.

Het nieuws van zijn tragische overlijden heeft de Nederlandse rapgemeenschap diep geschokt. Topnotch, een van de bekendste platenlabels voor Nederlandse hiphop waar SFB bij aangesloten was, heeft via Instagram gereageerd op het verlies van Rabby Racks en wenst de familie en vrienden kracht in deze moeilijke tijd.

Ook de stichting Feis, opgericht ter nagedachtenis aan de eerder d00dgeschoten Rotterdamse rapper Feis, heeft hun medeleven betuigd en roept op tot het verspreiden van liefde en het streven naar een wereld zonder gew*ld.

De d00d van Rabby Racks, of Barry Inees, heeft opnieuw de aandacht gevestigd op het gew*ldsprobleem in sommige wijken en de impact die het heeft op de gemeenschap.

Het onderzoek naar de omstandigheden rondom het 0verlijden van Barry Inees is nog gaande, en de p0litie heeft de plaats delict grondig onderzocht. Buurtbewoners uiten hun verbazing en ongeloof over het incident en benadrukken de noodzaak van meer veiligheid in hun wijk.

De exacte toedracht van dit tragische voorval zal hopelijk snel worden opgehelderd, maar het verlies van een getalenteerde rapper en een individu is hoe dan ook een trieste gebeurtenis voor de Nederlandse muziekgemeenschap en de samenleving als geheel.

Algemeen

Kerstgrap over Marco Borsato valt volledig verkeerd: ”Wat is dit kansloos zeg”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Marco Borsato vierde dit jaar de feestdagen in besloten kring met zijn familie. Na een lange periode waarin zijn privéleven en naam vrijwel dagelijks onderwerp van gesprek waren, kozen de Borsato’s voor een warme, huiselijke kerst. Op sociale media verschenen verschillende beelden van het samenzijn, bedoeld om te laten zien dat het gezin ondanks alles weer dichter bij elkaar is gekomen. Wat voor de familie voelde als een moment van rust en verbondenheid, kreeg echter onverwacht een scherpe bijsmaak door een opmerking van mediacommentator Rob Goossens.

Een kerst in het teken van saamhorigheid

De Telegraaf besteedde aandacht aan de kerstviering van de familie Borsato en sprak zelfs van een ‘nieuwe traditie’. Volgens de krant was het bijzonder om te zien hoe Marco samen met zijn kinderen en andere familieleden de feestdagen doorbracht, na jaren die volledig in het teken stonden van juridische onzekerheid en publieke aandacht. Voor veel lezers voelde het als een menselijk verhaal: een gezin dat probeert vooruit te kijken en de draad weer op te pakken.

Dat beeld riep bij veel mensen sympathie op. Niet omdat alles vergeten of vergeven zou zijn, maar omdat het duidelijk maakte dat ook bekende Nederlanders behoefte hebben aan rust, familie en normaliteit. Juist rond kerst, een periode die vaak draait om verzoening en nabijheid, werd die boodschap door veel volgers herkend en gewaardeerd.

De opmerking die verkeerd viel

Rob Goossens, die bekendstaat om zijn scherpe en soms cynische commentaar op media en showbizz, besloot op het artikel te reageren via X. Onder het bericht van De Telegraaf plaatste hij slechts twee woorden: “Naakt behangen?” Wat mogelijk bedoeld was als een grap of een sarcastische verwijzing, viel bij veel mensen volledig verkeerd.

De timing en context van de opmerking maakten dat de ‘grap’ bij velen overkwam als ongepast en kwetsend. Marco Borsato werd immers recent vrijgesproken in een zware ontuchtzaak, een dossier dat jarenlang enorme impact had op zijn leven en dat van zijn familie. Juist daarom vonden veel mensen dat een dergelijke woordspeling niet alleen flauw was, maar ook respectloos.

Golf van verontwaardiging op sociale media

Binnen korte tijd stroomden de reacties onder Goossens’ bericht binnen. Gebruikers van X waren massaal boos en spraken hun afkeuring uit. Voor hen ging het hier niet om humor, maar om het natrappen van iemand die al jaren onder een vergrootglas ligt.

Een gebruiker schreef: “Hoe voelt dat nou, iemand natrappen?” Een ander was nog explicieter: “Jij hebt echt geen niveau. Humor heeft een grens en jij bent zeker geen humorist.” Anderen spraken van “platte” en “humorloze” opmerkingen en vonden dat Goossens hiermee duidelijk over de schreef ging.

Wat vooral opviel, was dat de kritiek niet alleen kwam van fans van Marco Borsato, maar ook van mensen die juist benadrukten dat vrijspraak of niet, er grenzen zijn aan wat je kunt zeggen. De consensus onder veel reageerders was dat dit geen satire of scherpe observatie was, maar een opmerking die bewust inspeelde op een pijnlijk en beladen onderwerp.

Humor versus verantwoordelijkheid

De ophef rond de tweet van Goossens raakt aan een bredere discussie over humor, satire en verantwoordelijkheid in de media. Zeker in het tijdperk van sociale media kunnen opmerkingen razendsnel een groot publiek bereiken. Wat voor de één een onschuldige grap lijkt, kan voor een ander voelen als een persoonlijke aanval.

Mediacommentatoren bevinden zich daarbij in een lastige positie. Ze worden vaak juist gewaardeerd om hun scherpe tong en relativerende humor, maar diezelfde eigenschappen kunnen ook averechts werken. In dit geval vonden veel mensen dat Goossens de context volledig uit het oog verloor en geen rekening hield met de gevoeligheid van het onderwerp.

De rol van mediacommentatoren

Rob Goossens profileert zich al jaren als ‘mediakenner’ en duidt regelmatig het gedrag van BN’ers, tv-programma’s en showbizzontwikkelingen. Daarbij schuwt hij de scherpe oneliner niet. Voor een deel van zijn publiek hoort dat bij zijn stijl. Maar critici wijzen erop dat scherpe humor iets anders is dan het maken van toespelingen op zware beschuldigingen, zeker wanneer iemand juridisch is vrijgesproken.

De kritiek op Goossens raakt daarmee ook aan de vraag: wat is de verantwoordelijkheid van iemand met een groot bereik? Moet alles kunnen, of mag er worden verwacht dat er rekening wordt gehouden met context, timing en menselijke impact?

De impact op het publieke debat

De discussie rond deze ene tweet laat zien hoe verdeeld het publiek kan reageren op humor in de media. Waar sommigen vinden dat satire per definitie moet kunnen schuren, benadrukken anderen dat er grenzen zijn, vooral als het gaat om zaken die mensen en gezinnen diep hebben geraakt.

Voor Marco Borsato zelf kwam de opmerking op een moment waarop hij juist probeerde zijn leven weer enigszins normaal in te richten. Zijn kerst met familie was geen publieke stunt, maar een privé-moment dat via media-aandacht alsnog breed werd uitgemeten. Dat zo’n moment vervolgens wordt aangegrepen voor een cynische grap, voelde voor veel mensen als onnodig hard.

Stilte vanuit Goossens

Vooralsnog heeft Rob Goossens niet uitgebreid gereageerd op de kritiek. Dat zorgt ervoor dat de discussie vooral wordt gevoerd door het publiek zelf. Sommigen vinden dat hij excuses zou moeten aanbieden, anderen denken dat hij het incident bewust laat uitdoven.

Wat de uitkomst ook wordt, duidelijk is dat deze situatie opnieuw laat zien hoe snel een enkele opmerking kan escaleren tot een bredere maatschappelijke discussie. Het gaat niet alleen over Marco Borsato of Rob Goossens, maar over de vraag hoe we met elkaar omgaan in het publieke domein.

Kerstgedachte onder druk

Ironisch genoeg speelde dit alles zich af rond kerst, een periode waarin verbinding, mildheid en reflectie centraal zouden moeten staan. Juist daarom viel de opmerking bij veel mensen extra rauw. Waar de familie Borsato probeerde de feestdagen in rust door te brengen, werd het moment overschaduwd door een debat over fatsoen en grenzen.

Voor veel X-gebruikers was het duidelijk: humor mag scherp zijn, maar niet ten koste van menselijke waardigheid. De reacties laten zien dat het publiek steeds kritischer kijkt naar hoe bekende mediafiguren omgaan met hun woorden.

Een les in publieke gevoeligheid

Of deze kwestie nog een staartje krijgt, is onduidelijk. Wat wel vaststaat, is dat de ‘grap’ van Rob Goossens bij een groot deel van het publiek verkeerd is gevallen. Het incident onderstreept hoe belangrijk context en timing zijn, zeker in gevoelige dossiers.

In een tijd waarin alles direct wordt gedeeld en beoordeeld, lijkt de ruimte voor ongenuanceerde opmerkingen kleiner te worden. Misschien is dat geen beperking van vrijheid, maar een uitnodiging tot meer zorgvuldigheid. Want soms zegt de manier waarop we reageren op andermans pijn meer over onszelf dan over degene die onderwerp van gesprek is.

Lees verder