Algemeen
Op basisschool: Kinderen in groep drie gedwongen tot eten van wormen

Een schooluitje van groep drie van een basisschool in Den Haag naar Museon heeft gezorgd voor verontwaardigde ouders. De reden hiervoor is dat zesjarige kinderen de kans kregen om wormen te proeven.
In een brief benadrukken de ouders dat het eten van insecten
niet overeenkomt met hun “wereldbeeld en geloofsovertuiging.” Een
ouder verklaarde: “Mijn dochtertje is aangemoedigd om insecten te
eten!”
De kinderen uit groep 3 van de openbare basisschool Bohemen
Kijkduin in Den Haag gingen op 13 november op schoolreisje naar het
Museon-Omniversum.
Dit museum richt zich op de aarde, de mens en een duurzame
toekomst. De kinderen bezochten het museum en bekeken vitrines met
schelpen en zeesterren.
Ze namen ook deel aan leuke opdrachten. Na ongeveer zeventig
minuten werd de expeditie afgerond en stond er een verrassing op
tafel: een insectenmaaltijd.
De kinderen kregen de gelegenheid om buffalowormen van 0,5 tot 1
centimeter groot te proeven en kregen zelfs een recept mee naar
huis voor chocolademuffins met appel en wormen.
Een meisje uit de klas vertelde dit later thuis, waarna haar
ouders woedend werden. Ze namen contact op met het museum en
brachten zelfs de Haagse politiek op de hoogte.
“Mijn dochtertje is aangemoedigd om insecten te eten. Het
normaliseren van het eten van insecten valt mijlenver buiten onze
levensbeschouwelijke visie,” aldus een van de ouders.
De ouders benadrukken ook religieuze bezwaren, aangezien joden,
islamieten en hindoes geen insecten mogen eten. Ze beweren dat
minderjarige kinderen sterk worden beïnvloed.
Museon ontkent de beweringen en zegt: “We stellen de vraag of ze
dit willen proberen en hebben daar ook geen oordeel over naar de
kinderen toe of ze het wel of niet willen. Het is hun eigen
keuze.”
Het museum ziet het proeven van insecten als een waardevolle
toevoeging aan het museumbezoek. Ze benadrukken dat docenten dit
vaak boeken en dat het de leerlingen aanzet tot nadenken.
Museon wijst erop dat wereldwijd ongeveer twee miljard mensen
regelmatig insecten eten en benadrukt dat wat als normaal wordt
beschouwd, afhangt van de locatie.
Het museum stelt dat de ouders contact moeten opnemen met de
school en de verantwoordelijkheid van de docent moeten overwegen.
Volgens de school heeft niemand de kinderen aangemoedigd om
insecten te eten.

Algemeen
Dom pisventje zet grote bek open tegen politieagent: ´Had hij beter niet kunnen doen´

Een recent filmpje uit een Utrechtse wijk veroorzaakt veel ophef op sociale media. In het fragment is te zien hoe een jonge tiener een politieagent grof uitscheldt. Het incident, vermoedelijk opgenomen in Kanaleneiland of Lombok, roept vragen op over het afnemende respect voor autoriteit.
Scheldpartij vastgelegd op camera
De beelden tonen een jongen van naar schatting dertien of veertien jaar oud, die harde beledigingen uit richting een agent in uniform. Wat de aanleiding was voor de confrontatie is nog niet bekend, maar het grove taalgebruik schokt veel kijkers. De aanval op een agent in functie wordt als extra ernstig ervaren en lijkt symbool te staan voor een breder maatschappelijk probleem.
Professionele houding van de agent
De reactie van de agent wordt in veel reacties geprezen. In plaats van in te grijpen of verbaal terug te slaan, blijft hij opvallend kalm en professioneel. Zijn poging om de situatie te de-escaleren wordt gezien als voorbeeldig. Tegelijkertijd vragen sommigen zich af hoelang dit soort beledigingen nog getolereerd kunnen worden zonder gezichtsverlies voor het gezag.
Verdeelde reacties in de samenleving
Op sociale media wordt het incident uitgebreid besproken. Waar sommigen de jongen scherp veroordelen en spreken over gebrek aan opvoeding, pleiten anderen juist voor meer begrip. Volgens hen moeten jongeren niet alleen worden gezien als probleem, maar moet hun gedrag ook in context worden geplaatst.
Breder probleem in stedelijke wijken
Zowel Kanaleneiland als Lombok zijn wijken met een grote culturele diversiteit. Die verscheidenheid brengt dynamiek, maar leidt ook tot spanningen, vooral rondom gezagsverhoudingen. Volgens sociaal werkers speelt sociale ongelijkheid en negatieve beeldvorming daarbij een rol.
Oorzaken van afnemend respect
Pedagogen wijzen op meerdere oorzaken voor het dalende respect voor autoriteit bij jongeren. De invloed van sociale media, negatieve ervaringen met instanties en gebrek aan herkenbare rolmodellen worden vaak genoemd. Ook het ontbreken van duidelijke grenzen thuis of op school speelt een rol.
Geen reden tot generalisatie
Deskundigen benadrukken dat één incident niet mag worden uitvergroot tot een probleem van een hele generatie. Toch onderstrepen ze het belang van alertheid. Respect voor gezag moet actief worden opgebouwd, via opvoeding, educatie en betrokkenheid van rolmodellen uit de eigen gemeenschap.
Kansen voor positieve verandering
In Utrecht worden al langer initiatieven genomen om het contact tussen jongeren en de politie te verbeteren. Denk aan sportevenementen, buurtprojecten en gezamenlijke gesprekken. Deze aanpak zorgt voor meer wederzijds begrip en voorkomt polarisatie.
Naar een nieuw evenwicht tussen jeugd en gezag
Het incident in Utrecht is meer dan een losse gebeurtenis. Het raakt aan grotere vragen over hoe gezag en respect vorm moeten krijgen in een veranderende samenleving. De oplossing ligt volgens deskundigen in een combinatie van opvoeding, dialoog en structurele samenwerking tussen jongeren, ouders, scholen en hulpverleners. Alleen zo kan het vertrouwen in gezagsdragers worden hersteld.