-

Algemeen

Sylvana Simons vindt nog steeds dat het woord “Kerst” verboden moet worden: ‘Ik weiger het woord uit te spreken!’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Sylvana Simons lijkt vaak in staat om controversiële discussies aan te wakkeren, en gisteren was geen uitzondering.

De oprichter van BIJ1 heeft besloten om het woord ‘kerst’ niet langer te gebruiken.

De beweegredenen achter Simons’ keuze om weer voor opschudding te zorgen zijn niet volledig duidelijk.

Mogelijk vindt ze dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen bij het horen van het woord ‘kerst’. Om die reden wil Sylvana zelf het initiatief nemen.

Op Twitter deelde ze een bericht waarin ze op overdreven wijze spreekt over “feestdagen”. In plaats van een kersttrui moedigt ze aan om te praten over een “feesttrui”.

Sommige mensen vinden Sylvana Simons’ beslissing om het woord ‘kerst’ te vermijden een vorm van politieke correctheid, terwijl anderen het zien als een respectvolle poging om inclusief te zijn. Hoe dan ook, haar actie heeft geleid tot een verdeelde reactie op sociale media en in de publieke opinie.

Voorstanders prijzen Sylvana voor haar inzet om rekening te houden met de gevoelens van verschillende groepen mensen en om een meer inclusieve taal te gebruiken.

Ze geloven dat het vermijden van specifieke religieuze termen kan bijdragen aan een gevoel van samenhorigheid in een diverse samenleving.

Aan de andere kant zijn er critici die Sylvana beschuldigen van het overdrijven van politieke correctheid en het negeren van de tradities en culturele betekenis van het kerstfeest.

Ze zien haar actie als een voorbeeld van overmatig gevoelige taalveranderingen die de vrijheid van meningsuiting en de eigenheid van tradities bedre!gen.

Het is niet de eerste keer dat Sylvana Simons in het middelpunt van controverse staat vanwege haar standpunten.

Haar neiging om onderwerpen aan te kaarten die gevoelig liggen en haar activistische benadering hebben haar zowel lof als kritiek opgeleverd.

Of deze nieuwe stap van Sylvana uiteindelijk zal leiden tot een bredere discussie over taalgebruik, tradities en inclusiviteit in de samenleving, is nog af te wachten.

Wat zeker is, is dat haar beslissing opnieuw stof heeft doen opwaaien in de media en bij het publiek.

Algemeen

Bezoekers zijn woest: Dit betaal je nu in de Efteling voor een frietje en frisdrank

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Efteling-bezoekers schrikken van stijgende prijzen: “Een dag vol magie, maar ook vol rekenen”

Een dagje Efteling staat voor velen gelijk aan verwondering. Het is de plek waar kinderen sprookjes tot leven zien komen en volwassenen hun zorgen even vergeten. Toch merken steeds meer gezinnen dat dit dagje uit flink in de papieren begint te lopen.

De entreeprijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar vooral de horecaprijzen in het park zorgen voor gespreksstof. Van een simpel flesje fris tot een glas wijn — de kosten lopen snel op. Wat ooit een zorgeloze uitstap was, vraagt tegenwoordig om wat meer planning en afweging.


Dorst lessen wordt prijzig

Wie tegenwoordig dorst krijgt in de Efteling, merkt al snel dat een drankje halen een kostbare aangelegenheid is geworden. Een flesje frisdrank zoals cola, sinas of cassis kost in 2025 €4,10.

Ter vergelijking: in 2024 betaalde een bezoeker nog €3,70 voor hetzelfde flesje. Ook populaire varianten als Lipton Ice Tea of de Spa-lijn zijn meegestegen.

Voor gezinnen met kinderen tikt het bedrag extra snel aan. Ook kinderdrankjes zoals Fristi en Chocomel zijn duurder geworden, waardoor een eenvoudig rondje drankjes voor vier personen al snel boven de vijftien euro uitkomt.

“We nemen tegenwoordig zelf pakjes drinken mee,” vertelt een moeder uit Rotterdam. “De kinderen vinden het niet erg, maar het scheelt ons echt een hoop geld over de dag.”

Lees verder