-

Algemeen

ING aangeklaagd door vrouw die duizenden euro’s naar buitenlands liefje overmaakte

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Je hebt vast wel eens gehoord van ene ‘Simon Leviev’. De Israëlische meester0plichter stond centraal in de Netflix-documentaire ‘Tinder Swindler’. Een van de vrouwen die in zijn praatjes trapte, is Ayleen Charlotte. Zij heeft ING aangekla*gd.

ING
Leviev, een gehaaide vrouwenversierder, nam ook Ayleen Charlotte uit Nederland in de maling. Hij kreeg haar zover dat ze tienduizenden euro’s naar hem overboekte.

Een groot deel van dat geld is via ING-bankrekeningen bij Leviev terechtgekomen. Charlotte vindt dat de bank haar hiervoor had moeten waarschuwen en heeft de bank aangekla*gd. Gisteren stonden de vrouw en de ING-bank tegenover elkaar in de r*chtszaal.

Schulden
Charlotte dacht dat Simon echt verliefd op haar was. Hij presenteerde zichzelf als de zoon van een steenrijke diamantair. En de Nederlandse vrouw geloofde alles.

Ze was zo in de ban van hem dat ze letterlijk alles voor hem deed. Ze stortte tienduizenden euro’s naar hem en belandde in de sch*lden. Zelfs bij haar eigen vrienden en familie sloot ze leningen af. Het geld stortte ze direct door naar Simon Leviev.

Toen ze er uiteindelijk achter kwam dat ze een van Simons denkbeeldige vriendinnetjes was, ging ze er mentaal helemaal aan onderdoor. Ze liep een trauma op, was niet meer in staat om te werken en heeft jarenlange therap!e gevolgd om er bovenop te komen.

ING
Charlotte richt haar pijlen nu op ING. Ze beweert dat de bank meerdere signalen heeft gekregen waaruit bleek dat er hier sprake was van 0plichting.

Ze vindt dat ING haar had moeten waarschuwen toen ze voor het eerst geld overmaakte naar Leviev. Dat zou haar ‘veel ellende hebben bespaard’.

Zorgplicht
Volgens ING waren er helemaal geen signalen. En dus ziet de bank niet in waarom zij Charlotte hadden moeten inlichten en stelt ook dat het dus niet onder de zorgplicht valt.

Banken moeten transacties monitoren op basis van de Wet ter voorkoming van w!twassen en financiering van bijvoorbeeld terrorisme (Wwft).

De bank stelt dat die monitoring niet bedoeld is om klanten te behoeden voor datingfra*de. Sterker nog, wanneer de bank een ‘onregelmatige’ transactie opmerkt, lichten zij de financiële autoriteiten in en absoluut niet de klant, zo meldt ING.

Katvanger
Leviev had in Nederland een jonge vrouw, E., als katvanger ingezet. Hij mocht haar ING-rekening gebruiken, waarna deze vrouw het geld weer doorstortte naar de creditcard van Leviev.

Charlotte en haar advocaten noemen het ‘verbijsterend’ dat de bank niets deed toen er grote bedragen op de rekening van E. verschenen, die meteen werden overgeboekt naar het buitenland. Volgens Charlotte, zelf ook ING-klant, had ze veel eerder kunnen beseffen dat er iets mis was als ze een melding had gekregen.

Richtlijnen
ING vindt het heel erg dat Charlotte in de praatjes van Simon Leviev is getrapt, maar zegt niets verkeerds te hebben gedaan. De bank wijst op haar eigen verantwoordelijkheid.

Charlotte had hem niet alleen haar creditcardgegevens gegeven, maar ook al haar pincodes. ING stelt dat Charlotte hiermee tegen de richtlijnen van de bank heeft gehandeld en weigert Charlotte ook maar een cent te vergoeden van al het geld dat ze zelf heeft gestort.

Crowdfunding
De bank stelt ook dat de eventuele schade die Charlotte heeft opgelopen, verrekend moet worden met de opbrengsten van een speciaal fonds dat is opgericht voor de drie bekende Swindler-slacht0ffers. Bovendien heeft Charlotte nog kleding van Leviev in beheer, en dat heeft ze verkocht.

Fantast
Desalniettemin vindt Charlotte de zaak ‘vreselijk’. In de eerste zaak werd ze door ING “volledig de grond ingetrapt”, een fantast genoemd en iemand die te veel naar Netflix kijkt.

Op 28 november aanstaande zal de r*chter uitspraak doen.

Algemeen

De Hansler-kijkers woest om DEZE schokkende actie van mama Mo

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Ophef rond Monique in De Hanslers: Van de Playa naar de Piste: kijkers spreken schande van opvallende actie

De nieuwste aflevering van De Hanslers: Van de Playa naar de Piste heeft opnieuw voor flinke discussies gezorgd. Waar de realityserie wekelijks goed scoort qua kijkcijfers, groeit tegelijkertijd de kritiek op één persoon in het bijzonder: moeder Monique. In de meest recente uitzending ging zij volgens veel kijkers opnieuw een grens over, wat leidde tot een stortvloed aan reacties op sociale media. “Hoe haal je het in je hoofd?”, klinkt het verontwaardigd.

Van onbekend gezin naar kijkcijferhit

Tot ongeveer een jaar geleden had vrijwel niemand van de familie Hansler gehoord. Daar kwam verandering in toen zoon Mike zich aanmeldde voor het populaire datingprogramma Winter Vol Liefde. Vanaf de allereerste aflevering viel niet alleen Mike op, maar vooral zijn moeder Monique. Haar uitgesproken aanwezigheid, directe opmerkingen en sterke bemoeienis met het liefdesleven van haar zoon maakten haar al snel tot een opvallende persoonlijkheid binnen het programma.

Bij veel kijkers ontstond toen al het gevoel dat Monique een zeer dominante rol innam. Niet alleen in het leven van haar zoon, maar ook in hoe situaties in beeld werden gebracht. Dat zorgde direct voor verdeeldheid: waar de één haar “eerlijk en uitgesproken” noemde, vond de ander haar “overheersend en grensoverschrijdend”.

Relaties onder een vergrootglas

Mike eindigde Winter Vol Liefde aanvankelijk met Antine. Tijdens de reünie werd echter duidelijk dat deze relatie geen stand had gehouden. Niet veel later dook een nieuwe naam op: Denise. Ook deze relatie bleek van korte duur. Kort voor de start van De Hanslers: Van de Playa naar de Piste gaf Denise in een interview al aan dat het contact met Mike inmiddels voorbij was.

Toch besloot Talpa het gezin Hansler een eigen realityserie te geven. Dat besluit werd met gemengde gevoelens ontvangen. Veel kijkers gaven vooraf aan weinig behoefte te hebben aan “weer een nieuwe familiesoap”. Toch bleek al snel dat de serie verrassend goed bekeken werd. Sterker nog: de kijkcijfers liggen volgens insiders zelfs hoger dan die van sommige gevestigde realityformats.

Kritiek blijft, kijkers blijven ook kijken

Ondanks – of misschien juist dankzij – de voortdurende ophef rondom Monique, blijft het publiek massaal inschakelen. Elke aflevering levert nieuwe gesprekstof op. Monique krijgt wekelijks kritiek, maar lijkt tegelijkertijd een belangrijke motor achter het succes van het programma.

In de aflevering van deze week liep de spanning opnieuw op. Kijkers zagen hoe Monique besloot een kijkje te nemen in de slaapkamer van Mike en Denise. Wat begon als een ogenschijnlijk onschuldige inspectie, mondde uit in een moment dat bij veel mensen verkeerd viel.

Een rommelige kamer en een gevoelige grens

Tijdens haar inspectie trof Monique een rommelige kamer aan. Ze liet aan de camera’s zien dat er kleding lag, stof zichtbaar was en dat het volgens haar “niet netjes” was. Dat Monique allergisch is voor rommel, is inmiddels bekend bij vaste kijkers. Toch was het niet haar commentaar op de kamer die de meeste boosheid opriep.

Wat volgde, zorgde voor ophef: Monique opende de kledingkast van Denise en begon deze te bekijken. Voor veel kijkers voelde dat als een stap te ver. Op sociale media werd massaal gereageerd, waarbij mensen hun onbegrip en frustratie uitten.

Sociale media ontploffen

Binnen enkele minuten na de uitzending verschenen er tientallen reacties op X (voorheen Twitter), Instagram en Facebook. Veel kijkers vonden dat Monique zich bemoeide met zaken die haar niet aangingen. “Dit is toch privé?”, vroeg iemand zich af. Een ander schreef: “Iedereen heeft recht op een eigen ruimte, zelfs in een realityserie.”

De algemene teneur was duidelijk: volgens veel kijkers overschreed Monique een persoonlijke grens. Niet alleen richting Denise, maar ook richting het publiek, dat steeds vaker het gevoel krijgt dat privacy ondergeschikt wordt gemaakt aan controle.

De rol van Monique in de serie

De kritiek roept opnieuw de vraag op welke rol Monique precies inneemt binnen De Hanslers. Is zij de bezorgde moeder die het beste wil voor haar zoon? Of is zij uitgegroeid tot de dominante spil waar alles om draait?

Realitykenners wijzen erop dat sterke persoonlijkheden vaak worden uitvergroot in dit soort programma’s. “Het format draait om dynamiek en conflict,” aldus een televisiedeskundige. “Monique zorgt voor reuring, en dat houdt kijkers vast.” Tegelijkertijd schuilt daar ook een risico in: als het publiek zich structureel stoort, kan sympathie omslaan in afkeer.

Waarom blijven kijkers toch kijken?

Opvallend is dat, ondanks de aanhoudende kritiek, de kijkcijfers stabiel blijven. Dat fenomeen is niet nieuw binnen reality-tv. Kijkers kunnen zich ergeren, maar blijven toch terugkomen uit nieuwsgierigheid, verbazing of omdat ze willen weten “wat er nu weer gebeurt”.

Bij De Hanslers speelt ook mee dat het programma inspeelt op herkenbare familiedynamieken: bemoeizuchtige ouders, moeizame relaties en botsende persoonlijkheden. Veel kijkers herkennen daar elementen uit hun eigen leven in, wat het gesprek verder aanwakkert.

Stilte vanuit de familie

Tot nu toe heeft Monique zelf niet publiekelijk gereageerd op de kritiek rondom deze aflevering. Ook vanuit Talpa is er geen inhoudelijke reactie gekomen. Dat is niet ongebruikelijk: vaak laten zenders de storm op sociale media vanzelf overwaaien.

Of Monique zich iets aantrekt van de reacties, blijft onduidelijk. In eerdere afleveringen leek zij zich weinig aan te trekken van publieke opinie en bleef ze trouw aan haar eigen manier van doen.

Blijft dit goed gaan?

De grote vraag is hoe lang deze balans standhoudt. Realityseries leven bij de gratie van spanning, maar wanneer kijkers structureel het gevoel krijgen dat grenzen worden overschreden, kan dat effect hebben op de reputatie van het programma.

Voorlopig lijkt De Hanslers: Van de Playa naar de Piste echter nog stevig in het zadel te zitten. De combinatie van hoge kijkcijfers, sociale media-discussies en uitgesproken hoofdpersonen zorgt ervoor dat de serie volop in gesprek blijft.

Eén ding is zeker: zolang Monique blijft doen wat ze doet, zal de serie niet onopgemerkt voorbijgaan. De vraag is alleen of die aandacht op de lange termijn positief blijft – of dat de kritiek uiteindelijk zwaarder gaat wegen dan de nieuwsgierigheid van de kijker.

Lees verder