-

Algemeen

Afscheid van Frank Visser valt zwaar: ‘Het lot heeft een andere keuze gemaakt

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Mr. Frank Visser is inmiddels een onmisbare televisiepersoonlijkheid geworden, waarbij hij al vele jaren burenruzies oplost. Maar ook hij heeft zijn deel van verdriet te dragen.

Niet al te lang geleden bracht hij zijn biografie uit, waarin veel te lezen is over zijn vrouw die lijdt aan de z!ekte van Alzheimer.

De biografie van Mr. Frank Visser draagt de titel “Met vallen en opstaan – van gewone jongen tot televisierechter”.

In zijn biografie deelt hij niet alleen zijn jeugd en zijn carrière, maar ook het aangrijpende verhaal van de z!ekte waarmee zijn vrouw te maken heeft.

In 2019 kreeg de vrouw van Mr. Visser de diagn0se Alzhe!mer. “Meneer Alzheimer had bij ons aangeklopt en had niet de intentie om ooit te vertrekken”, zoals in de biografie staat vermeld.

Hij geeft aan dat hij bereid zou zijn geweest om de z!ekte in plaats van zijn vrouw te dragen. “Hoe graag had ik gewild dat ik degene was die door deze z!ekte was getroffen.

Maar het lot besliste anders. Mijn geliefde vrouw Margot was het slacht0ffer.” De televisierechter ondersteunt zijn vrouw natuurlijk zoveel als hij kan.

Inmiddels woont zijn geliefde vrouw in een gespecialiseerd tehuis voor dementiezorg, omdat haar gezondheidstoestand helaas snel verslechtert.

Het afscheid was volgens hem hartverscheurend. Hij heeft eerder zijn moeder aan dezelfde z!ekte verloren. “Ik ben een paar nachten bij haar blijven slapen, samen in het nieuwe bed.

Zelfs de hond mocht mee. Maar toen kwam het moment van afscheid, na meer dan veertig jaar huwelijk. Ze begreep het niet. ‘Het bed is toch groot genoeg voor ons beiden!’

Ondanks dit alles ging zijn werk gewoon door. “En dat was maar goed ook”, zegt hij hierover. “Op de dagen dat ik opnames maakte, voelde het als een ontsnapping. Het leven is vaak, maar niet altijd, een feest geweest.”

Voor Mr. Visser blijft het nog steeds erg moeilijk om over de z!ekte van zijn geliefde vrouw te praten, zoals hij aan weekblad Privé heeft laten weten.

Voorlopig blijven we Mr. Visser nog steeds op televisie zien, zoals hij heeft aangegeven. “Ik heb geen afscheidsboek willen schrijven.

Ik ben de zeventig gepasseerd en dan is het logisch dat je terugkijkt op je leven. Maar ik blijf met veel plezier de uitzendingen maken. Ik geniet ervan!”

Algemeen

Kabinet zet concrete stap richting volledig boerkaverbod

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Na bijna twintig jaar debat, politieke omwegen en halfslachtige compromissen lijkt Nederland opnieuw op een kruispunt te staan in een van de meest gevoelige maatschappelijke dossiers van de afgelopen decennia. Het demissionaire kabinet zet stappen richting een uitbreiding van het huidige boerkaverbod, waarmee gezichtsbedekkende kleding niet langer alleen in specifieke gebouwen verboden zou zijn, maar ook in alle openbare ruimtes.

Dat betekent: niet alleen in het openbaar vervoer, zorginstellingen, scholen en overheidsgebouwen, maar ook op straat, in winkels, op markten en andere publiek toegankelijke plekken. De aankondiging zorgt direct voor felle discussies, maar tegelijkertijd klinkt bij veel mensen ook opluchting. Het gevoel overheerst dat de politiek eindelijk een knoop wil doorhakken die al veel te lang vooruit is geschoven.


Van gedeeltelijk verbod naar één duidelijke regel

Sinds 2019 geldt in Nederland een gedeeltelijk boerkaverbod. Gezichtsbedekkende kleding is sindsdien verboden in een beperkt aantal publieke instellingen, maar in de openbare ruimte bleef het toegestaan. Die constructie was destijds bedoeld als compromis, maar heeft in de praktijk juist geleid tot onduidelijkheid.

Voor burgers is het vaak onbegrijpelijk waarom iets in een tram verboden is, maar een paar meter verderop op het perron weer wel mag. Voor handhavers is het minstens zo ingewikkeld. Zij moeten ter plekke inschatten of een locatie onder de wet valt, wat regelmatig leidt tot discussies, spanningen en terughoudend optreden.

Wat bedoeld was als nuance, werd zo door velen ervaren als een halfslachtige oplossing die niemand echt tevreden stelt.


Kabinet wil helderheid en uniformiteit

Het kabinet onderzoekt nu hoe het verbod kan worden uitgebreid naar alle openbare ruimtes, met als doel één uniforme regel te creëren. Daarbij wordt benadrukt dat dit moet gebeuren binnen de kaders van de Grondwet en internationale verdragen.

Hoewel de toon voorzichtig is, is de politieke boodschap duidelijk: het huidige systeem werkt niet. Meerdere partijen pleiten al jaren voor een heldere norm zonder uitzonderingen. Niet om te provoceren, maar om duidelijkheid te scheppen.

Het uitgangspunt dat nu centraal staat is eenvoudig: wie zich in de openbare ruimte begeeft, moet herkenbaar zijn. Ongeacht overtuiging, afkomst of reden.


Waarom zichtbaarheid zo’n kernpunt is

Zichtbaarheid speelt een fundamentele rol in het dagelijks samenleven. In een open samenleving is het normaal dat mensen elkaar kunnen zien, aanspreken en herkennen. Dat vormt de basis voor vertrouwen, veiligheid en sociale interactie.

Wanneer iemand volledig onherkenbaar is, verandert die dynamiek. Cameratoezicht verliest effect, communicatie wordt lastiger en het gevoel van veiligheid kan afnemen. Dit speelt niet alleen bij toezicht, maar ook bij hulpverlening en noodsituaties.

In een tijd waarin maatschappelijke spanningen en polarisatie toenemen, zien veel mensen zichtbaarheid als een minimale voorwaarde voor wederzijds respect.


Vrijheid versus sociale druk

Tegenstanders van een volledig verbod wijzen op individuele vrijheid en religieuze expressie. Dat argument is belangrijk en raakt aan fundamentele rechten. Tegelijkertijd roept het ook vragen op.

Hoe vrij is een keuze wanneer die onder sociale, culturele of religieuze druk wordt gemaakt? Uit verhalen van vrouwen die afstand namen van gezichtsbedekkende kleding blijkt regelmatig dat zij zich beperkt of gecontroleerd voelden.

Voorstanders van een verbod stellen daarom dat vrijheid niet alleen gaat over mogen, maar ook over bescherming tegen dwang. In die redenering is het stellen van grenzen juist een manier om autonomie te versterken.


Internationale voorbeelden als referentie

Nederland staat niet alleen in deze discussie. Verschillende Europese landen, waaronder Frankrijk, België, Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland, voerden al eerder een algemeen verbod op gezichtsbedekkende kleding in de openbare ruimte in.

In al deze landen werd dezelfde afweging gemaakt tussen individuele rechten en maatschappelijke belangen zoals veiligheid, gelijkwaardigheid en openheid. De wetten hielden stand bij juridische toetsing, wat ook in Nederland meeweegt bij de huidige overwegingen.


Veiligheid en gelijkheid voor de wet

Een belangrijk punt in het debat is dat een uitgebreid verbod niet exclusief religieus is. Het zou ook gelden voor andere vormen van gezichtsbedekking, zoals maskers en bivakmutsen.

Het uitgangspunt is gelijkheid voor de wet: geen uitzonderingen op basis van overtuiging. Dat maakt beleid eenvoudiger, eerlijker en beter handhaafbaar. Voor toezichthouders en hulpdiensten betekent het duidelijkheid, voor burgers voorspelbaarheid.


Vrijheid heeft grenzen in de publieke ruimte

Vrijheid is een kernwaarde in Nederland, maar geen absolute. In de publieke ruimte gelden regels die het samenleven mogelijk maken. Geluidsnormen, verkeersregels en identificatieplicht zijn daar voorbeelden van.

Volledige anonimiteit past voor veel mensen niet binnen dat kader. Elkaar kunnen zien en herkennen wordt gezien als een minimale voorwaarde voor wederzijds vertrouwen.

Het debat over gezichtsbedekkende kleding gaat daarmee niet alleen over religie of kleding, maar over de vraag hoe een open samenleving eruitziet.


Eindelijk een besluit na jaren debat

Het boerkadebat loopt al sinds het midden van de jaren 2000. In die tijd passeerden talloze commissies, wetsvoorstellen en compromissen de revue. Toch bleef de maatschappelijke spanning bestaan.

De huidige stap van het kabinet wordt door voorstanders gezien als een poging om eindelijk duidelijkheid te scheppen. Niet langer eindeloos uitstellen, maar een norm formuleren die voor iedereen geldt.

Dat zal ongetwijfeld leiden tot stevige reacties, maar juist dat hoort bij een democratie die moeilijke keuzes niet blijft vermijden.


Een signaal over Nederlandse kernwaarden

Voorstanders zien de uitbreiding van het verbod als een bevestiging van kernwaarden als openheid, gelijkwaardigheid en veiligheid. Niet als een aanval op geloof, maar als een afbakening van wat thuishoort in de publieke ruimte.

Door duidelijke grenzen te stellen, blijft samenleven mogelijk. Een samenleving zonder regels is immers geen vrije samenleving, maar een onduidelijke.


Conclusie: duidelijkheid boven onzekerheid

Met deze stap lijkt Nederland afscheid te nemen van halfslachtig beleid. Of het volledige boerkaverbod er daadwerkelijk komt, hangt af van juridische toetsing en politieke steun, maar één ding is duidelijk: de tijd van wegkijken en uitstellen lijkt voorbij.

Voor veel mensen voelt deze ontwikkeling niet als een beperking van vrijheid, maar juist als bescherming ervan. De komende periode zal uitwijzen of Nederland kiest voor één heldere regel in de openbare ruimte – en daarmee voor duidelijkheid boven voortdurende onzekerheid.

Lees verder