-

Algemeen

Dilan Yeşilgöz trekt de stekker er meteen uit: “Dat gaan we niet doen”:

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De verpletterende overwinning van de PVV heeft Nederland in beroering gebracht, met bedroefde reacties van linkse kiezers en politieke partijen die voor een enorme uitdaging staan.

Hoewel Geert Wilders de grote winnaar is, staat de vorming van een kabinet voor een bijna onmogelijke taak.

Dilan Yeşilgöz heeft reeds de stekker getrokken uit een mogelijke coalitie.

Ze wijst op het enorme verlies aan zetels als reden hiervoor, maar ze is zich bewust van de gevolgen van deze beslissing als huidig minister van Just!tie.

Zonder de steun van de VVD, ook een rechtse partij, wordt het buitengewoon moeilijk voor de PVV om een meerderheid te verkrijgen. De benodigde 76 zetels lijken moeilijk te behalen.

Volgens Yeşilgöz is haar partij bereid om een kabinet met de winnende partijen PVV, NSC en mogelijk de BBB in een soort gedoogconstructie te steunen.

Dit heeft ze vanochtend aangekondigd, vlak voor de bijeenkomst van alle fractievoorzitters met de Kamervoorzitter, Vera Bergkamp.

Het doel van deze bijeenkomst is om een verkenner aan te wijzen, die op verzoek van de PVV zal onderzoeken welke coalities nog mogelijk zijn en waar de gesprekken over moeten gaan.

Yeşilgöz trekt echter meteen de stekker eruit: “We willen niet met Geert.”

Ze is bereid om tijdens de formatie aan tafel te zitten om ‘kaders’ te bieden aan de formerende partijen.

Ze ontkent dat ze de grote dwarsligger is, maar juist wil bijdragen aan een constructief centrum-rechts kabinet. Haar beslissing staat echter haaks op dat doel.

Volgens Dilan is het ‘logisch’ dat ze niet deelneemt aan de regering.

Ze legt de verantwoordelijkheid bij de kiezers, die met hun stem hebben aangegeven dat er wel wat minder VVD mag zijn.

“Ik hoor ook vanuit andere partijen: VVD, sla eens een ronde over,” merkt Yeşilgöz op.

Ze stelt dat haar partij haar rol in de Kamer zal vervullen. Nogmaals, zonder de VVD wordt het voor Wilders uiterst lastig.

En dat beseft Dilan Yeşilgöz maar al te goed.

Algemeen

Vier inzittenden sterven in brandende Tesla nadat elektrische deuren dienst weigerden

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Een tragisch ongeval met een Tesla Model Y heeft in het stadscentrum het leven gekost aan vier inzittenden. Het voertuig verloor op hoge snelheid de controle en botste tegen een betonnen pilaar. Direct na de botsing vatte de auto vlam. Door onbekende redenen konden de inzittenden de deuren niet openen en raakten zij opgesloten in het brandende voertuig. Slechts één persoon overleefde de ramp, dankzij de snelle actie van een omstander.

Heldhaftige redding voorkomt vijfde slachtoffer

Het enige overlevende slachtoffer is een 25-jarige vrouw die achterin de auto zat. Een alerte postbode zag het ongeluk gebeuren en aarzelde geen moment. Hij gebruikte een metalen staaf uit zijn bestelwagen om een van de ramen van de Tesla in te slaan. Via het gebroken raam wist hij de jonge vrouw uit de vlammenzee te trekken. Ze was in shock en kon aanvankelijk niet spreken, zo meldt CBC News. De moedige actie van de postbode wordt alom geprezen.

Nooddeuren onbruikbaar bij stroomuitval

Na het incident is er een onderzoek gestart naar de veiligheidssystemen van de Tesla Model Y. In het bijzonder ligt de focus op de elektrische deursystemen. Deze moderne voertuigen openen normaal gesproken automatisch via elektrische bediening, maar bij stroomuitval is de werking afhankelijk van handmatige noodsystemen. In dit geval lijkt het erop dat de deuren na de crash niet meer opengingen, mogelijk door stroomverlies of systeemfout.

Complexe achterdeurconstructie onder vuur

De Tesla Model Y beschikt wel over noodhendels, maar deze blijken bij de achterdeuren moeilijk toegankelijk. De noodontgrendeling zit verstopt onder een mat in de deur. Alleen door deze mat te verwijderen, kan een rode hendel worden bereikt die via een kabel de deur opent. In panieksituaties of bij rookontwikkeling is deze handeling vrijwel onmogelijk uit te voeren, zeker voor mensen die niet weten waar ze moeten zoeken.

Ontwerp onder kritiek van veiligheidsexperts

Na de tragische gebeurtenis is er felle kritiek gekomen op Tesla’s veiligheidsontwerp. Deskundigen wijzen erop dat noodsystemen simpel, zichtbaar en direct toegankelijk moeten zijn. “Als je in een fractie van een seconde moet ontsnappen, heb je geen tijd om eerst een mat op te tillen,” aldus een verkeersveiligheidsexpert bij Futurism. Dit ongeluk onderstreept volgens hen de risico’s van hightech voertuigen waarin functionaliteit soms boven veiligheid lijkt te zijn gesteld.

Oudere systemen mogelijk veiliger in nood

Veel klassieke voertuigen beschikken nog over eenvoudige mechanische deurgrepen die altijd werken, ongeacht de stroomvoorziening. Bij moderne auto’s zoals de Tesla is veel afhankelijk van elektronica. Zodra het systeem faalt, worden essentiële functies ontoegankelijk. Dit ongeval laat zien dat geavanceerde technologie niet altijd een voordeel is, zeker niet in levensbedreigende situaties waarin elke seconde telt.

Vervolgonderzoek gestart naar technische oorzaak

Tesla heeft vooralsnog niet officieel gereageerd op het ongeval. Wel is bevestigd dat er een technisch onderzoek plaatsvindt naar de exacte oorzaak van de brand en het falen van de deuren. Ook de Amerikaanse toezichthouder op verkeersveiligheid, NHTSA, houdt de zaak in de gaten. Het onderzoek moet duidelijkheid geven over mogelijke fabricagefouten of ontwerpproblemen.

Aandacht voor noodmechanismen groeit

Het incident heeft wereldwijd aandacht getrokken en leidt tot discussies over veiligheid in moderne elektrische voertuigen. Consumentenorganisaties pleiten inmiddels voor strengere regelgeving omtrent noodontgrendeling in auto’s. Of Tesla aanpassingen zal doorvoeren in het ontwerp van de Model Y is vooralsnog onduidelijk. Wel is één ding zeker: het drama heeft het belang van toegankelijke noodvoorzieningen pijnlijk blootgelegd.

Lees verder