-

Algemeen

Onvrede onder klanten van Albert Heijn door maatregel om contanten niet meer te accepteren!

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Vandaag de dag geven steeds meer mensen de voorkeur aan hun pinpas en zien we steeds minder contant geld in omloop.

Dit heeft deels te maken met het feit dat veel winkels terughoudend zijn geworden als het gaat om contante betalingen.

Vooral voor ouderen in ons land kan het vervelend zijn dat veel transacties tegenwoordig digitaal worden uitgevoerd en dat contant geld op veel plaatsen niet meer wordt geaccepteerd.

Aan het einde van deze maand zal de supermarktketen Albert Heijn stoppen met het uitbetalen van koopzegels in contant geld.

Vanaf volgende maand kunnen klanten ervoor kiezen om het gespaarde bedrag op hun rekening bij te schrijven via retourpinnen, of ze kunnen het bedrag laten aftrekken van hun boodschappen.

De koopzegels van Albert Heijn bestaan al sinds 1955, en in 2021 besloot de supermarktketen om te stoppen met de fysieke plakboekjes voor de zegels.

Albert Heijn geeft de voorkeur aan digitaal sparen en de nieuwe uitbetalingsmethode vanwege het gemak en vooral de veiligheid.

Het is opvallend dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om contant geld niet langer te accepteren, zoals het geval is bij Avonturenpark Hellendoorn, waar geen contant geld meer wordt geaccepteerd.

Deze ontwikkelingen en keuzes hebben geleid tot bezorgdheid onder veel mensen. Sommigen vragen zich af of Albert Heijn nu ook bepaalt of zij contant geld in hun portemonnee mogen hebben.

Anderen maken zich zorgen over het feit dat een wettig betaalmiddel steeds vaker wordt geweigerd en dat alles steeds meer digitaal wordt, waardoor er minder contant geld in omloop is.

Sommigen weigeren zelfs te pinnen bij zelfscankassa’s en benadrukken dat deze ontwikkelingen banen kosten.

Natuurlijk zijn er ook voorstanders van de nieuwe aanpak, die het gemak en de veiligheid van digitaal sparen en betalen benadrukken.

Algemeen

Bezoekers zijn woest: Dit betaal je nu in de Efteling voor een frietje en frisdrank

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Efteling-bezoekers schrikken van stijgende prijzen: “Een dag vol magie, maar ook vol rekenen”

Een dagje Efteling staat voor velen gelijk aan verwondering. Het is de plek waar kinderen sprookjes tot leven zien komen en volwassenen hun zorgen even vergeten. Toch merken steeds meer gezinnen dat dit dagje uit flink in de papieren begint te lopen.

De entreeprijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar vooral de horecaprijzen in het park zorgen voor gespreksstof. Van een simpel flesje fris tot een glas wijn — de kosten lopen snel op. Wat ooit een zorgeloze uitstap was, vraagt tegenwoordig om wat meer planning en afweging.


Dorst lessen wordt prijzig

Wie tegenwoordig dorst krijgt in de Efteling, merkt al snel dat een drankje halen een kostbare aangelegenheid is geworden. Een flesje frisdrank zoals cola, sinas of cassis kost in 2025 €4,10.

Ter vergelijking: in 2024 betaalde een bezoeker nog €3,70 voor hetzelfde flesje. Ook populaire varianten als Lipton Ice Tea of de Spa-lijn zijn meegestegen.

Voor gezinnen met kinderen tikt het bedrag extra snel aan. Ook kinderdrankjes zoals Fristi en Chocomel zijn duurder geworden, waardoor een eenvoudig rondje drankjes voor vier personen al snel boven de vijftien euro uitkomt.

“We nemen tegenwoordig zelf pakjes drinken mee,” vertelt een moeder uit Rotterdam. “De kinderen vinden het niet erg, maar het scheelt ons echt een hoop geld over de dag.”

Lees verder