-

Nieuwste

Kyana kan haar verwarming niet meer betalen: “Babyfoon geeft 10 graden aan”

Kyana Mathieu, een 24-jarige Belgische, zit met de handen in het haar. Zij en haar partner hebben niet langer genoeg geld om de verwarming aan te zetten, wat leidt tot bizarre situaties waarin ze ’s nachts moet controleren of haar 2-jarige dochter niet te koud heeft.

“Overdag lukt het wel, omdat ze dan speelt, maar ’s nachts wordt het nu echt heel koud,” zei Kyana.

’s Nachts wikkelt ze haar kind in een rompertje, een fluwelen pyjama, een slaapzak en twee fleecedekens die ze onlangs bij de Action hebben gekocht.

Moeilijke nachten
“S’nachts controleer ik meerdere keren om er zeker van te zijn dat ze niet te koud heeft,” zegt Kyana, waarbij haar adem in de koude lucht steeds grotere wolken vormt.

“Als ik warmte voel onder alle dekens, ben ik opgelucht.” De babyfoon geeft een temperatuur van slechts 10 graden aan.

Het huis van Kyana en haar partner wordt verwarmd met stookolie, maar de tank is helaas leeg. “We kunnen ons geen stookolie veroorloven.

We proberen het te redden met een elektrische kachel in de woonkamer, die we ’s ochtends en ’s avonds anderhalf uur aanzetten.”

De elektriciteit die hiervoor nodig is (en die ze ook gebruiken voor warme douches) komt van een budgetmeter waarop ze geld kunnen zetten. Maar het saldo op die meter staat momenteel negatief…

Opwarmen in de auto
De financiële situatie van het gezin is zo nijpend dat zelfs een autorit leidt tot slapeloze nachten.

Aan de andere kant zijn ze opgelucht als ze in de auto zitten, want daar is het warm. “Als we thuiskomen, weten we dat het weer afzien wordt.”

Schulden
Deze moeilijke situatie van het gezin is te wijten aan het feit dat Kyana en haar partner “verschillende banen” zijn verloren als gevolg van de pandemie.

Dit resulteerde in oplopende schulden. Hoewel haar partner inmiddels een nieuwe baan heeft gevonden, wordt een deel van zijn salaris ingehouden.

Vrienden komen niet meer op bezoek. Kyana schaamt zich om te vertellen dat ze hun jassen moeten aanhouden.

Toch wil de moeder niet klagen: “Ik ben dankbaar dat we een huis hebben om in te wonen.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder