Nieuwste
67-jarige Gert-Jan slaapt maanden in zijn rolstoel omdat de thuiszorg geen personeel heeft
Het hartverscheurende verhaal van Gert-Jan, een 67-jarige man, brengt de schrijnende gevolgen van bezuinigingen in de zorg aan het licht. Gert-Jan heeft maandenlang in zijn rolstoel moeten slapen, en dit verhaal doet je huiveren.
Gert-Jan is een 67-jarige man die dagelijks afhankelijk is van
zorg vanwege ernstige gezondheidsproblemen, waaronder rugklachten,
hartpr0blemen en nierproblemen.
Hij zit altijd in een rolstoel en heeft dagelijks zorg en
assistentie nodig. Helaas ontbrak het aan voldoende zorgpersoneel
om in zijn behoeften te voorzien, wat resulteerde in schrijnende
situaties.
De bezuinigingen in de zorg hebben geleid tot een schrijnend
gebrek aan zorgverleners, en Gert-Jan was hier de dupe van.
De laatste maanden stond hij er vrijwel alleen voor. Niemand was
beschikbaar om hem in en uit bed te helpen, waardoor hij gedwongen
was om in zijn rolstoel te slapen.
Op 28 juli van dit jaar deed Gert-Jan zijn verhaal in een
interview met Omroep Brabant, waarin hij de schrijnende situatie
aan de kaak stelde.
Dit leidde tot talloze reacties van mensen die hem wilden helpen
en steunen, zelfs van mensen die hij niet kende.
De politieke partij PVV stelde Kamervragen over zijn situatie en
nodigde hem uit in de Tweede Kamer, waar hij een luisterend oor
vond bij politici, waaronder Geert Wilders, Fleur Agema en Minister
Conny Helder.
Slechts twee weken geleden kreeg Gert-Jan eindelijk weer de hulp
van thuiszorg, tweemaal daags.
Hij werd gebeld met het nieuws dat er eindelijk weer iemand zou komen om voor hem te zorgen.
Gert-Jan is ontroerd en blij dat hij zijn stem heeft laten
horen, hoewel hij beseft dat veel mensen in vergelijkbare situaties
hun mond niet durven open te doen uit angst om zorg te
verliezen.
Deze hulp kwam echter zes maanden na het begin van zijn
beproeving, en Gert-Jan denkt aan zijn 0verleden moeder en wat zij
zou hebben moeten doormaken als ze dit had geweten.
Het heeft hem emotioneel geraakt, maar nu kan hij eindelijk
terugkeren naar zijn eigen bed na maanden in zijn rolstoel te
hebben geslapen.
De eerste nacht in zijn bed was bijna onwerkelijk, en hij is nog
steeds bezig met herstellen van deze traumatische ervaring.
Gert-Jan hoopt dat zijn verhaal bewustwording zal creëren over
de zorgproblemen waarmee mensen te maken hebben en dat er meer
aandacht zal komen voor de noden van kwetsbare individuen in de
samenleving.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.