Nieuwste
Peter (65) woonde in zijn auto en smeekte om de hulp die niet kwam, nu is het te laat
Afgelopen vrijdagnacht is de 66-jarige Peter uit Valkenswaard tragisch en eenzaam 0verleden op het parkeerterrein van de Achelse Kluis, net over de Belgische grens.
Dit hartverscheurende verhaal illustreert de ernst van
dakloosheid en sociale verwaarl0zing.
Eenzaam en alleen
Peter, 65 jaar oud, had sinds april geen dak boven zijn hoofd. De
exacte 00rzaak van zijn dakloosheid blijft een mysterie, maar
volgens Belgische autoriteiten verbleef hij al geruime tijd in zijn
auto op het parkeerterrein van de Achelse Kluis.
Zijn situatie esc*leerde afgelopen weekend toen hij med!sche
hulp nodig had en de h*lpdiensten in België belde vanwege hevige
p!jn op de borst.
Een amb*lance kwam met spoed ter plaatse, maar bij aankomst
tr0ffen ze Peter liggend op de grond naast zijn auto aan.
Te laat
Ondanks alle inspanningen om hem te reanimeren, was het al te laat.
De p0litie concludeerde dat Peter een natuurlijke d00d was
gest0rven. Het is hartverscheurend om te beseffen dat hij sinds
april dakloos was en geen vaste woonplaats had.
De exacte omstandigheden die hebben geleid tot zijn dakloosheid
zijn onduidelijk. Er wordt gesuggereerd dat hij zijn huis
kwijtraakte als gevolg van een c0nflict over de hypotheek, maar de
feiten zijn vaag.
Hulp
Een lichtpuntje in dit tragische verhaal was de ontmoeting tussen
Peter en Gerero van der Heijden uit Eindhoven, slechts een week
voor zijn 0verlijden bij de Achelse Kluis.
Van der Heijden besloot om de man te helpen en nam contact op
met verschillende instanties om hem de nodige hulp te bieden.
Het droevige aspect van deze situatie wordt duidelijk wanneer we
vernemen dat, ondanks de welwillendheid van Van der Heijden, er
weinig tot geen hulp werd geboden aan de dakloze Peter.
Van der Heijden slaagde erin om een tijdelijke opvangplaats te
regelen voor Peter bij Fazenda, een leefgemeenschap in de Achelse
Kluis die in de eerste plaats is bedoeld voor ex-versla*fden.
Eten en een slaapplaats
Peter zelf was echter geen ex-versla*fde. Jan Cosemans, een
begeleider bij Fazenda, legt uit dat ze op de hoogte waren van
Peters situatie en vastbesloten waren om hem te helpen.
Ze boden hem onderdak en voedsel aan in de hoop dat hij snel zou
herstellen. Helaas verdwe*n Peter een tijdje van de radar.
Op zaterdag zou Peter zich bij Fazenda melden, maar dat moment
is nooit gekomen. Hij reageerde niet op berichten en nam de
telefoon niet op. Later, tot hun grote verdriet, vernamen Cosemans
en Van der Heijden dat Peter was 0verleden.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.