Nieuwste
Net binnen! Het coronavir*s begint ernstig zorgelijk te worden
De experts van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarsch*wen voor een opleving van het coronavir*s, en directeur Tedros Adhanom Ghebreyesus roept op tot ‘grote waakza*mheid’. Maar moeten we ons echt zorgen maken?
Volgens de WHO is er een aanzienlijke stijging van het aantal
coronad0den in het Midden-Oosten en Azië, en ook in Europa worden
steeds meer mensen opgenomen.
Italië wordt specifiek genoemd als een land waar de situatie
zich versl*chtert. De WHO dringt er daarom bij iedereen op aan om
zich opnieuw te laten vaccineren.
Tedros merkt op: “De grootste zorg is niet dat er onvoldoende
risicogroepen zijn gevaccineerd.
De toename van het aantal gevallen en st*rfgevallen benadrukt
het belang van vaccinatie.”
Desondanks denken experts uit de Lage Landen niet dat de
situatie zo ernstig zal worden.
Volgens Marc van Ranst wil de WHO benadrukken dat het
luchtwegseizoen voor de deur staat.
Hij is echter van mening dat landen wel “iets” moeten
ondernemen, zoals een herfstvaccinatiecampagne en meer aandacht
voor ventilatie.
In Nederland is er momenteel een toename van het aantal
v!rusdeeltjes in rioolwater, dat in een maand tijd is
verdubbeld.
Hoewel er meldingen zijn van meer mensen met het v!rus, zijn de
aantallen nog niet bijzonder hoog, volgens de Nederlandse viroloog
Bert Niesters.
Deskundigen zijn het erover eens dat het coronav!rus de komende
maanden terrein zal winnen, maar Niesters maakt zich niet al te
veel zorgen.
Zijn Belgische collega, Marc van Ranst, is het daarmee eens en
merkt op dat veel mensen al zijn gevaccineerd en bijna iedereen
minstens één keer besmet is geweest.
Hierdoor zijn de scenario’s zoals in 2020 en 2021 niet langer
aan de orde.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.