Nieuwste
Grootste prijsstijging in het openbaar vervoer ooit op komst!
Reis je regelmatig met het openbaar vervoer? In 2023 zijn de tarieven al met zeven procent gestegen, wat behoorlijk fors is.
Echter, wat ons volgend jaar te wachten staat, is zelfs nog
alarmerender, want dan zal het maar liefst twaalf procent duurder
worden.
Een stijging van twaalf procent is een aanzienlijke verhoging,
en dit baart zorgen bij provincies, gemeenten en vervoerders.
Samen doen ze een dringende oproep aan de beleidsmakers in
politiek Den Haag om in te grijpen en te voorkomen dat het openbaar
vervoer onbetaalbaar wordt, met Prinsjesdag in het
vooruitzicht.
DOVA, een samenwerkingsverband van alle provincies en
vervoersregio’s, heeft berekend dat de tarieven met maar liefst
twaalf procent zullen stijgen.
Jaap Bierman, algemeen directeur van de Haagse
vervoersmaatschappij HTM, benadrukt dat het kabinet actie moet
ondernemen om deze aanzienlijke prijsstijging te voorkomen.
“Ik maak me zorgen dat een aantal van onze reizigers dit niet
meer kan betalen en gedwongen wordt om de auto te kiezen.
Dit moeten we voorkomen. Vooral in stedelijke gebieden moet het
anders. Dit helpt niet,” aldus Bierman.
HTM heeft te maken met drie soorten kosten: energie, personeel
en materieel, terwijl de inkomsten bestaan uit kaartverkoop en
subsidies.
“Als we willen voorkomen dat we minder gaan rijden, moeten we de
prijzen wel iets verhogen. Maar winst maken is niet ons doel. We
kunnen echter ook geen verlies blijven accepteren.”
Vervoersmaatschappij Arriva noemt het een ‘politieke keuze’ als
het openbaar vervoer onbetaalbaar wordt.
Een woordvoerder pleit voor alternatieve oplossingen maar
benadrukt dat de overheid hiervoor nodig is.
“Denk aan het collectieve pleidooi vanuit de ov-sector om het
btw-tarief van negen procent te verlagen naar nul procent.
Een andere optie is het verhogen van subsidies vanuit de
overheid. Echter, de overheid lijkt nu juist de andere kant op te
gaan.
Vorig jaar is het btw-tarief op treinkaartjes al verhoogd van
zes naar negen procent. In de luchtvaart geldt zelfs helemaal geen
btw op tickets.
Daarom doe ik een beroep op de politiek en het Rijk om het
openbaar vervoer te stimuleren in plaats van ontmoedigen.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.