-

Nieuwste

Grootste prijsstijging in het openbaar vervoer ooit op komst!

Reis je regelmatig met het openbaar vervoer? In 2023 zijn de tarieven al met zeven procent gestegen, wat behoorlijk fors is.

Echter, wat ons volgend jaar te wachten staat, is zelfs nog alarmerender, want dan zal het maar liefst twaalf procent duurder worden.

Een stijging van twaalf procent is een aanzienlijke verhoging, en dit baart zorgen bij provincies, gemeenten en vervoerders.

Samen doen ze een dringende oproep aan de beleidsmakers in politiek Den Haag om in te grijpen en te voorkomen dat het openbaar vervoer onbetaalbaar wordt, met Prinsjesdag in het vooruitzicht.

DOVA, een samenwerkingsverband van alle provincies en vervoersregio’s, heeft berekend dat de tarieven met maar liefst twaalf procent zullen stijgen.

Jaap Bierman, algemeen directeur van de Haagse vervoersmaatschappij HTM, benadrukt dat het kabinet actie moet ondernemen om deze aanzienlijke prijsstijging te voorkomen.

“Ik maak me zorgen dat een aantal van onze reizigers dit niet meer kan betalen en gedwongen wordt om de auto te kiezen.

Dit moeten we voorkomen. Vooral in stedelijke gebieden moet het anders. Dit helpt niet,” aldus Bierman.

HTM heeft te maken met drie soorten kosten: energie, personeel en materieel, terwijl de inkomsten bestaan uit kaartverkoop en subsidies.

“Als we willen voorkomen dat we minder gaan rijden, moeten we de prijzen wel iets verhogen. Maar winst maken is niet ons doel. We kunnen echter ook geen verlies blijven accepteren.”

Vervoersmaatschappij Arriva noemt het een ‘politieke keuze’ als het openbaar vervoer onbetaalbaar wordt.

Een woordvoerder pleit voor alternatieve oplossingen maar benadrukt dat de overheid hiervoor nodig is.

“Denk aan het collectieve pleidooi vanuit de ov-sector om het btw-tarief van negen procent te verlagen naar nul procent.

Een andere optie is het verhogen van subsidies vanuit de overheid. Echter, de overheid lijkt nu juist de andere kant op te gaan.

Vorig jaar is het btw-tarief op treinkaartjes al verhoogd van zes naar negen procent. In de luchtvaart geldt zelfs helemaal geen btw op tickets.

Daarom doe ik een beroep op de politiek en het Rijk om het openbaar vervoer te stimuleren in plaats van ontmoedigen.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder