Nieuwste
Ada (72) en Harrie (76) gebeld door ING: Moesten al hun geld en sieraden in een envelop doen
Het 72-jarige echtpaar Ada en haar 76-jarige man Harrie Muyres is slacht0ffer geworden van bedr0g.
Ze ontvingen een telefoontje van iemand die zich voordeed als
een medewerker van ING Bank, met verstrekkende gevolgen. Ada is er
kapot van.
Aan de telefoon vertelde de ‘bankmedewerker’ dat criminelen alle
gegevens van Ada en Harrie in handen hadden.
Daarom moesten ze onmiddellijk al hun geld en waardevolle
bezittingen afgeven. Overmand door angst begonnen Ada en Harrie hun
hele huis te doorzoeken op zoek naar alles wat waarde had.
Ze stopten dit, inclusief een gouden hartje met de as van Ada’s
moeder, in een envelop. Ze waren bang dat echte boeven hun huis
zouden 0vervallen.
De ‘bankmedewerker’ vroeg Ada hoeveel contant geld ze in huis
had. Ze antwoordde: “550 euro.” Ze moest dit bedrag in een envelop
doen.
In eerste instantie dacht Ada dat het misschien niet waar was,
maar toen ze vroeg of de beller daadwerkelijk van ING was, kreeg ze
een ‘meegaand’ antwoord.
Ze moest zich vooral geen zorgen maken, maar ze moest wel haar
pasnummer en pincode geven. Ook werd haar gevraagd om haar
dagelijkse opname limiet te verhogen tot 4.500 euro.
“Ik had ook nog spaargeld voor de kleinkinderen, dat moest ik
meteen overboeken.”
Daarna vertelde de ‘medewerker’ dat iemand langs zou komen om de
envelop met geld en sieraden op te halen, inclusief sieraden ter
waarde van meer dan 5.000 euro, waaronder een gouden hartje met de
as van haar moeder erin.
Alles werd doorgegeven aan de persoon die aan de deur kwam. Pas
toen Ada haar rekening controleerde en zag dat er 4.000 euro was
opgenomen, realiseerde ze zich dat ze was bedr0gen.
In totaal hebben de 0plichters 4.000 euro opgenomen, 550 euro in
contanten meegenomen en sieraden ter waarde van meer dan 5.000 euro
gest0len.
ING Bank heeft verklaard dat ze het “heel vervelend” vinden wat
Ada en Harrie is overkomen en dat ze contact hebben gehad met de
klant om haar te informeren over de genomen maatregelen en de
positieve resultaten daarvan.
Echter, dit heeft het echtpaar nog niet geholpen om hun geld en
bezittingen terug te krijgen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.