Nieuwste
DIT gaat een liter benzine kosten! ‘Hoe gaat we dit nog kunnen betalen?’
Het demissionaire kabinet heeft aangekondigd dat er vanaf 1 januari 2024 maatregelen zullen worden genomen die een aanzienlijke impact zullen hebben op automobilisten in Nederland.
Het schrappen van accijnsverlagingen zal leiden tot een directe
stijging van de benzineprijs met maar liefst 21 eurocent per
liter.
Deze aankondiging heeft tot verontwaardiging geleid bij veel
Nederlandse automobilisten, die al te maken hebben met hoge
brandstofprijzen in vergelijking met omliggende landen.
De maatregel lijkt een hardhandige zet te zijn van het
demissionaire kabinet, wat vragen oproept over hun prioriteiten en
de impact op de bevolking.
Pieter Omtzigt, een bekend politicus die nog steeds invloed
uitoefent, heeft Kamervragen gesteld over de voorgenomen
accijnsverlaging.
Hij wil weten of het kabinet van plan is om deze verlaging in
stand te houden.
Staatssecretaris Van Rij, lid van het CDA, heeft echter nog geen
definitief antwoord gegeven. Wel heeft hij bevestigd dat de
brandstofprijzen aanzienlijk zullen stijgen.
Op dit moment kost een liter benzine in Nederland ongeveer 2,23
euro, terwijl diesel ook een hoge prijs van ongeveer 1,96 euro per
liter heeft bereikt.
In vergelijking met buurlanden zoals België en Duitsland zijn de
brandstofprijzen in Nederland al hoog, en de verwachte stijging zal
dit verschil alleen maar groter maken.
Veel Nederlandse automobilisten overwegen om over de grens in
België of Duitsland te gaan tanken, waar de brandstofprijzen
aanzienlijk lager zijn.
Pieter Omtzigt waarschuwt dat dit zou kunnen leiden tot een
massale uittocht van automobilisten naar het buitenland, wat op
zijn beurt weer negatieve financiële gevolgen zou hebben voor de
Nederlandse schatkist.
De maatregel heeft niet alleen gevolgen voor automobilisten,
maar ook voor Nederlandse tankstations en hun uitbaters.
Stephan Magnus, eigenaar van 40 Sakko-tankstations, reageert
boos op de aankondiging en voorspelt een aanzienlijke daling in
omzet.
Zowel Nederlandse als buitenlandse tankstations zien de
mogelijkheid dat automobilisten naar goedkopere alternatieven in
het buitenland zullen zoeken.
Al met al heeft de aankondiging van het demissionaire kabinet
tot verontwaardiging en bezorgdheid geleid onder automobilisten en
betrokkenen in de brandstofsector.
De impact van deze maatregel op de al hoge kosten van
levensonderhoud in Nederland roept vragen op over de balans tussen
overheidsfinanciën en het welzijn van de bevolking.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.