-

Nieuwste

Vrouw wil rest van haar leven van bijstand leven: ‘Kan ik zo lang uitslapen als ik wil’

Tegenwoordig swingen de prijzen de pan uit. Werkelijk alles is heel duur geworden en het merendeel van een inkomen gaat naar de vaste kosten.

Boodschappen doen, benzine, gas en licht, de zorgkosten, alles blijft maar stijgen. Heel wat mensen hebben het moeilijk om rond te komen.

In Nederland is er ook een grote groep van mensen die langdurig werkloos zijn. Dat zijn mensen die al langer dan vijf jaar van een uitkering leven.

In gesprek met Algemeen Dagblad zegt Selma al jaren geen werk te hebben. Ze kan naar eigen zeggen niet meer werken. Ze heeft grote angst om ontslagen te worden.

Best een rare redenering, maar voor Selma is het de realiteit. Ondertussen is ze 58 jaar en ze ziet zichzelf nooit meer werken.

De dame zegt onomwonden: “Nee, ik ben helemaal niet op zoek naar werk. Als ik zie dat ik ergens een contract krijg voor een halfjaar, dan word ik al nerveus.”

“De kans is dan groot, dat ik die baan verlies. Iedere werk met die gedachte moeten gaan werken, is geen leven, weet je wel.”

“Dan verlies ik op slag al mijn toeslagen en uitkering. Dat zie ik echt niet zitten, dus dan neem ik het risico van te gaan werken liever niet.”

“Die stress heb ik thuis niet. Ik kan blijven liggen zo lang als ik wil en heb niet de druk van te moeten presteren. Soms zit ik de hele dag op de bank televisie te kijken. Dat is toch geweldig.”

De aanvraag van een bijstandsuitkering vindt Selma niet zo fijn. “Ze willen allerlei informatie van je hebben en zo. Dat vind ik niet leuk.”

“Je hele leven wordt binnenstebuiten gedraaid. Het is onmenselijk wat ze allemaal van je moeten weten. En je wordt er zo moe van.”

“Dan blijf ik liever voor de rest van mijn leven van de bijstand leven, dan dat ik opnieuw alle formulieren moet invullen om weer een uitkering te kunnen krijgen.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder