Nieuwste
Vluchtelingen hebben slimme truc om naar Nederland te komen: ‘Kinderen als stukken post’
Vluchtelingen kennen de asielwetgeving in Europa beter dan wie dan ook. En daar spelen ze handig op in.
Ze weten maar al te goed dat minderjarige vreemdelingen meer rechten hebben dan meerderjarige personen.
Daarom sturen ze nu op grote schaal hun kinderen vooruit naar Nederland. Daarna kan dan de rest van de familie overkomen.
Een en ander blijkt uit cijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Er zijn nu dubbel zoveel kinderen die vooruit worden gestuurd.
Een medewerker van voogdij-instelling Nidos maakt zich zorgen: “Gezinshereniging is het hoofddoel van deze personen. Maar wij weten amper wie de volwassenen zijn die we erbij in huis halen.”
Volgens Jasper Hoogendoorn, afdelingshoofd van Asiel, Opvang en Terugkeer, denkt dat het aantal kinderen dat naar Nederland komt is toegenomen door het feit dat zij meer rechten hebben dan volwassenen.
Minderjarigen die via Italië naar Nederland komen, krijgen meteen asiel in ons land. Ze mogen dan ook gelijk hun familie laten overkomen.
Daarom is het voor vluchtelingen aantrekkelijk om eerst hun kinderen op de boot te zetten. “Het komt zelfs voor dat ouders ergens op de route naar Nederland wachten tot ze ook mogen komen. Ze geven hun kinderen dan de opdracht om gezinshereniging aan te vragen.”
Nederland is ook voor amv’ers aantrekkelijk. In andere Europese landen moet de aanvraag voor familiehereniging worden gedaan in het land van herkomst. In Nederland kan dit gewoon door de vooruitreiziger. Alsmaar vaker zijn dat dus kinderen.
Staatssecretaris voor Asiel Eric van der Burg gaf al aan dat hij het niet vindt kunnen dat mensen hun kinderen als stukken post gebruiken.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.