Nieuwste
Man die al 15 jaar met ziekteverlof is klaagt werkgever aan: ‘Wil loonsverhoging’
Een Britse man die al vijftien jaar lang met ziekteverlof is, heeft zijn werkgever voor de rechter gesleept. De reden daarvoor? Hij heeft al die jaren geen loonsverhoging gekregen.
In 2008 ging Ian Clifford uit Surrey met ziekteverlof bij bedrijf IBM. Het is niet bekend wat hij precies heeft.
Hij bleef zeker vijf jaar afwezig. Maar in april 2013 verscheen hij opnieuw. Hij besloot om een klacht in te dienen tegen zijn werkgever. Hij klaagt erover dat al die jaren zijn loon niet is gestegen.
Clifford en IBM kwamen tot een overeenkomst. Hij kreeg een speciaal plan waardoor hij niet meer hoefde te werken, maar wel werknemer bleef.
Onder dit plan krijgen mensen dan 75 procent van hun salaris, en dat krijgen ze gewoon doorbetaald tijdens de duur van de ziekte.
Clifford krijgt zowat 61.000 euro per jaar en dat tot zijn 65. Tot die tijd gaat het om een bedrag van 1,7 miljoen euro.
In 2013 kreeg hij ook gedaan dat hij zelfs vakantiegeld kreeg uitbetaald. Dat vakantiegeld is goed voor omgerekend 9.300 euro.
Maar Clifford hield zich niet aan het akkoord en vorig in februari sleepte hij IBM alsnog voor de rechter om loonsverhoging te krijgen.
“Het plan had voor zekerheid moeten zorgen voor mensen die niet kunnen werken en met ziekteverlof zijn, maar dat is niet langer zo”, legt hij uit.
Maar zijn poging draaide uit op een sisser. De rechter wees zijn verzoek af. “U krijgt al een substantieel bedrag én een voorkeursbehandeling”, klinkt het.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.