-

Nieuwste

Honderden meldingen van nieuwe vleesetende bacterie: ‘Doet ondraaglijk veel pijn’

Het RIVM maakt zich grote zorgen vanwege een nieuwe infectie. De afgelopen maand zijn al honderden mensen getroffen.

Volgens experts gaat het om een vleesetende bacterie, beter bekend als groep-A-streptokokken. Volgens het gezondheidsinstituut gaat het totaal de verkeerde kant op.

Het RIVM eist dat vanaf 19 januari van dit jaar ieder geval wordt geregistreerd. Ze serieus is de situatie. Op minder dan twee maanden tijd zijn er al 374 meldingen.

Het valt het RIVM vooral op dat er ook 18 meldingen zijn van hersenvliesontstekingen. Dat is opmerkelijk veel. De afgelopen veertig jaar waren er immers minder dan vijf gevallen per jaar met de bacterie.

Arts-microbioloog Bert Mulder waarschuwt dat het echt fout gaat. “Vorige maand werden er alleen al 8 mensen met de bacterie opgenomen in het ziekenhuis. Het belangrijkste kenmerk is ‘pijn’: mensen trekken hun been of arm al terug wanneer je er alleen maar naar wijst”, aldus Mulder.

De vleesetende bacterie trof vorig jaar vooral kinderen. In 2022 werden 42 kinderen heel erg ziek. Dat is maar liefst zeven keer zo veel als de jaren voordien. Negen kinderen overleefden de infectie niet.

Ook in andere landen rukt de infectie op. In Frankrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk loopt het aantal meldingen gestaag op.

Het RIVM heeft geen verklaring voor de forse opmars van de bacterie. Wel kan het te maken hebben met de coronamaatregelen. “Doordat mensen minder in aanraking kwamen met virussen, zijn ze er wellicht nu extra vatbaar voor.”

Veel mensen zijn drager van de bacterie en het wordt heel makkelijk overgedragen. Dat kan door praten, niezen en hoesten.

Net zoals bij het coronavirus is ook overdracht door handen schudden mogelijk, laat het RIVM weten.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder