-

Nieuwste

Woede van Oekraïners op Nederlandse bodem: “Hier is het heel slecht”

De afgelopen dagen is er veel ophef ontstaan rondom asielzoekers in Nederland. Naast de hongerstakingen in Purmerend, zijn er nu ook Oekraïners die ontevreden zijn over de omstandigheden in de opvang in Harskamp.

Een aantal van hen protesteerde voor het opvangcentrum en eisten meer privacy, beter eten en kwalitatief beter onderwijs voor hun kinderen.

Volgens de Oekraïners hebben zij geen privacy en krijgen hun kinderen slechts twee keer per week les. Dit staat in schril contrast met Nederlandse kinderen, die vijf keer per week naar school gaan.

De Oekraïners zijn van mening dat dit hun kinderen benadeelt, omdat ze hierdoor niet goed genoeg kunnen leren. De onvrede over de opvang is niet nieuw, al zeven maanden nadat zij hun land verlieten, begonnen de klachten al.

In Ede worden de Oekraïners opgevangen op een legerplaats. Volgens de gemeente is deze opvang niet geschikt voor langdurig verblijf en begrijpt men de kritiek van de Oekraïners dan ook wel.

“Dat daar uiteindelijk problemen ontstaan als je er lang moet wonen, is begrijpelijk”, aldus een woordvoerder van de gemeente.

De gemeente zegt er alles aan te willen doen om de Oekraïners zich thuis te laten voelen en is bekend met de klachten over het eten.

Op korte termijn worden er daarom buitenkeukens geplaatst, zodat mensen zelf boodschappen kunnen doen en zelf kunnen koken. Daarnaast wil de gemeente een bewonersraad oprichten, zodat de vluchtelingen kunnen aangeven wat er verbeterd moet worden.

Niet alles kan opgelost worden, maar de gemeente wil er alles aan doen om meer privacy te bieden en een comfortabele indeling van de barakken te realiseren.

Het onderwijs voor kinderen in de opvang is momenteel geregeld op een ‘drie dagen op, twee dagen af’-systeem. Dit komt doordat er inmiddels zoveel Oekraïners zijn gekomen en er ook nog veel meer bijkomen.

Het doel is om zo snel mogelijk terug te gaan naar vijf dagen per week onderwijs. Dit is echter een landelijk probleem en kan niet zomaar opgelost worden. De gemeente Ede is in gesprek met het onderwijs om hierin verbeteringen aan te brengen.

De onvrede van de Oekraïners in Harskamp laat zien dat de opvang van asielzoekers in Nederland nog steeds veel te wensen overlaat.

Hoewel de gemeente Ede probeert om oplossingen te vinden, is het een complex probleem dat niet op korte termijn opgelost kan worden.

Het is van belang dat er meer aandacht komt voor de situatie van asielzoekers en dat er gestreefd wordt naar betere opvang en integratie in de samenleving.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder