Nieuwste
Woede van Oekraïners op Nederlandse bodem: “Hier is het heel slecht”
De afgelopen dagen is er veel ophef ontstaan rondom asielzoekers in Nederland. Naast de hongerstakingen in Purmerend, zijn er nu ook Oekraïners die ontevreden zijn over de omstandigheden in de opvang in Harskamp.
Een aantal van hen protesteerde voor het opvangcentrum en eisten
meer privacy, beter eten en kwalitatief beter onderwijs voor hun
kinderen.
Volgens de Oekraïners hebben zij geen privacy en krijgen hun
kinderen slechts twee keer per week les. Dit staat in schril
contrast met Nederlandse kinderen, die vijf keer per week naar
school gaan.
De Oekraïners zijn van mening dat dit hun kinderen benadeelt,
omdat ze hierdoor niet goed genoeg kunnen leren. De onvrede over de
opvang is niet nieuw, al zeven maanden nadat zij hun land
verlieten, begonnen de klachten al.
In Ede worden de Oekraïners opgevangen op een legerplaats.
Volgens de gemeente is deze opvang niet geschikt voor langdurig
verblijf en begrijpt men de kritiek van de Oekraïners dan ook
wel.
“Dat daar uiteindelijk problemen ontstaan als je er lang moet
wonen, is begrijpelijk”, aldus een woordvoerder van de
gemeente.
De gemeente zegt er alles aan te willen doen om de Oekraïners
zich thuis te laten voelen en is bekend met de klachten over het
eten.
Op korte termijn worden er daarom buitenkeukens geplaatst, zodat
mensen zelf boodschappen kunnen doen en zelf kunnen koken.
Daarnaast wil de gemeente een bewonersraad oprichten, zodat de
vluchtelingen kunnen aangeven wat er verbeterd moet worden.
Niet alles kan opgelost worden, maar de gemeente wil er alles
aan doen om meer privacy te bieden en een comfortabele indeling van
de barakken te realiseren.
Het onderwijs voor kinderen in de opvang is momenteel geregeld op een ‘drie dagen op, twee dagen af’-systeem. Dit komt doordat er inmiddels zoveel Oekraïners zijn gekomen en er ook nog veel meer bijkomen.
Het doel is om zo snel mogelijk terug te gaan naar vijf dagen
per week onderwijs. Dit is echter een landelijk probleem en kan
niet zomaar opgelost worden. De gemeente Ede is in gesprek met het
onderwijs om hierin verbeteringen aan te brengen.
De onvrede van de Oekraïners in Harskamp laat zien dat de opvang
van asielzoekers in Nederland nog steeds veel te wensen
overlaat.
Hoewel de gemeente Ede probeert om oplossingen te vinden, is het
een complex probleem dat niet op korte termijn opgelost kan
worden.
Het is van belang dat er meer aandacht komt voor de situatie van
asielzoekers en dat er gestreefd wordt naar betere opvang en
integratie in de samenleving.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.