Nieuwste
Stelletje neemt wraak op Airbnb-verhuurder: 25 dagen lang kranen open en lichten aan
Een Airbnb-verhuurder uit Zuid-Korea zit opgezadeld met een rekening van 1.418 euro nadat Chinese toeristen 25 dagen lang het licht aan lieten en de kranen lieten lopen.
Zo wilde het koppel wellicht wraak nemen, omdat ze hun reservatie vier dagen op voorhand niet meer konden opzeggen.
Voor hun vakantie van 25 dagen in Seoel had het koppel via Airbnb een villa gehuurd. Vier dagen voor hun vertrek ontdekten ze dat het huis niet in de stad maar in een buitenwijk gelegen was.
Daarom vroeg het koppel om de reservering te annuleren. Maar daar had de 20-jarige verhuurder geen oren naar.
Het koppel besloot om toch te reizen, maar ze namen wraak op de eigenaar. De twee zetten zoveel mogelijk lichten, apparaten, gasinstallaties en waterkranen aan.
Zo verbruikten ze 120.000 liter water, maar liefst vijf keer meer dan normaal. Normaal zijn er twee maanden nodig voor acht volwassenen om zo’n hoeveelheid water te verbruiken.
Ze verbleven tijdens hun verblijf ook niet in de villa. Ze kwamen er maar vijf keer, niet langer dan vijf minuten.
Toen het koppel weg was kwam de verhuurder achter het abnormale verbruik. Het gasbedrijf belde hem namelijk op om hem te wijzen op het hoge verbruik.
Daarna belde de man Airbnb op om te vragen om tussenbeide te komen. Volgens het verhuurplatform moest hij het probleem zelf oplossen met de huurders.
De organisatie dekt wel schade aan bezittingen of de woning, maar komt niet tussen in de rekening van nutsvoorzieningen.
De eigenaar stuurde nog een bericht naar de huurders. Maar het koppel liet weten dat hij het zelf maar moest uitzoeken.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.