Nieuwste
Obeida (23) uit Syrië hoeft maandenlang geen huur te betalen in Nederland
Obeida, een jongeman van 23 jaar oud, was helemaal alleen vanuit Syrië naar Nederland gereisd, in de hoop een beter leven te krijgen.
In eerste instantie leek het erop dat hij dit inderdaad had
gevonden. Hij kreeg snel een mooie woning in Eindhoven en kon aan
de slag in de logistiek.
Bovendien had hij een vriendin. Maar na verloop van tijd begon
het mis te gaan. Obeida kreeg steeds meer last van het trauma dat
hij had opgelopen in Syrië en werd depressief. Hij kon niet meer
normaal functioneren en trok zich steeds vaker terug.
In plaats van hulp te zoeken, meldde hij zich ziek op zijn werk
en stopte met werken. Hierdoor kwam er geen geld meer binnen en kon
hij de huur van zijn woning niet meer betalen.
Hij had een nulurencontract en wist niet dat hij bezwaar kon
maken tegen het feit dat hij zijn huis uit moest. Uiteindelijk
belandde hij op straat en sliep hij in het Henri Dunantpark. Hij
voelde zich ontzettend arm en had geen woning, bed of
vooruitzicht.
Obeida was nog maar kort in Nederland en kende niet veel mensen.
Slapen bij vrienden was geen optie en daarom moest hij op zoek naar
hulp.
Na een tijdje buiten te hebben geslapen en rondgevraagd te
hebben waar hij naartoe zou kunnen, kwam hij terecht bij de
stichting Springplank. Deze stichting helpt mensen die in de
problemen komen weer vooruit te helpen.
Gelukkig heeft de stichting Obeida kunnen helpen en heeft dit
vruchten afgeworpen. Inmiddels werkt hij vier dagen per week als
nachtportier en heeft hij zijn eigen woning weer terug.
Hij heeft meer rust en zet goede stappen. Hij schaamt zich niet
voor wat hem is overkomen en is dankbaar voor de hulp die hij heeft
gekregen. Obeida probeert er nu voor zichzelf een mooie toekomst
van te maken.
Dit verhaal van Obeida is helaas niet uniek. Veel vluchtelingen
en migranten hebben te maken met soortgelijke problemen en
uitdagingen als zij in een nieuw land aankomen.
Ze moeten hun weg vinden in een nieuwe omgeving en cultuur en
tegelijkertijd hun eigen tra*ma’s verwerken. Dit kan leiden tot
psychische pr0blemen, zoals depressie en angst, en kan leiden tot
sociale en economische problemen.
Het is belangrijk dat we als samenleving meer aandacht besteden
aan de mentale gezondheid van vluchtelingen en migranten en meer
middelen en hulp bieden om hen te ondersteunen bij hun
integratie.
Dit kan door middel van voorlichting, begeleiding en trainingen
op het gebied van geestelijke gezondheid en door het bieden van
sociale en economische ondersteuning, zoals huisvesting en
werkgelegenheid.
Een ander belangrijk aspect is het vergroten van bewustzijn en
begrip onder de bredere samenleving over de uitdagingen en
problemen waarmee vluchtelingen en migranten worden geconfronteerd.
Dit kan leiden tot meer empathie en steun voor deze
gemeenschappen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.