-

Nieuwste

Massadonor Jonathan mag geen zaad meer verstrekken: ‘Losgeslagen stier’

Massadonor Jonathan M. mag geen zaad meer verstrekken. Dat besliste de kortgedingrechter in Den Haag.

De procedure was opgestart door de stichting Donorkind namens verschillende ouders van kinderen van Jonathan M.

Naar eigen zou de superdonor 550 of 600 kinderen hebben. De ouders vrezen voor psychosociale problemen bij hun kinderen.

Die blijken nu plotseling honderden broers en zussen te hebben. Tegelijk bestaat de vrees voor inteelt en gezondheidscomplicaties.

Jonathan zei tijdens de behandeling van de zaak dat hij zelf uit een groot gezin komt. “Het grootste geluk van de wereld.”

Hij gunt dit geluk aan zijn bijna 600 donorkinderen. De ouders zijn hier niet zo blij van en spreken van een horrorscenario.

De man geeft aan dat hij al twee jaar niet meer bij klinieken doneert. Wel zijn er nog wensouders die zich spontaan bij hem aanmelden.

Advocaat Richard van der Zwam zegt dat het verbod neerkomt op juridische c*stratie. M. is volgens hem baas in eigen lichaam.

De advocaat van de eisers daarentegen legt uit dat het niet voor niets is dat er een maximum geldt van 25 kinderen per donor. “Er is bovendien geen recht op donor zijn.”

Van der Zwam betoogt: “Hij komt op verjaardagen, bij diploma-uitreikingen, afzwemmen. En op vaderdag sturen kinderen hem allemaal leuke knutselwerkjes. En inteelt? Wat is de kans dat donorkinderen een relatie met elkaar krijgen zonder dat ze elkaar vertellen dat ze zijn verwekt met donorzaad?”

Jonathan is niet blij met het beeld van een dolle stier met voortplantingsdrift. Hij verzet zich tegen het feit dat hij als “klein mannetje opeens tot het gezicht van massadonoren wordt gemaakt. Terwijl negen klinieken die met massadonoren werken ongemoeid worden gelaten.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder