-

Nieuwste

Migranten verstoren de rust van Elena en anderen: “Ik kan het niet meer aan”

Elena Safronova uit Apeldoorn heeft al twee jaar last van haar buren. Deze buren zijn arbeidsmigranten die in een eengezinswoning met meerdere slaapkamers naast Elena wonen. Ze veroorzaken veel overlast voor de omwonenden, zoals feestjes, dagelijkse barbecues, geschreeuw, geluidsoverlast, stankoverlast en parkeerproblemen.

Elena en haar buurtgenoten hebben al van alles geprobeerd, van gesprekken met de eigenaar en verhuurder van de woning tot procedures bij de gemeente.

Niets lijkt te helpen en Elena is aan het einde van haar latijn. Ze eist dat er iets verandert, want ze kan niet langer zo doorgaan. Ze is haar woonplezier volledig kwijt.

Samen met haar buurtgenoten spande Elena een bezwaarprocedure aan bij de gemeente Apeldoorn om de vergunning voor de woning van haar buren in te laten trekken.

De gemeente geeft deze vergunningen af, zodat eigenaren hun woningen kunnen verhuren aan grotere groepen mensen. De bezwarencommissie oordeelde echter dat de vergunning niet ingetrokken hoefde te worden, mits de verhuurder en de huurder ervoor zouden zorgen dat de overlast zou verdwijnen.

Bovendien waren er volgens de commissie ‘niet voldoende klachten’ binnengekomen. De vergunning werd zelfs verlengd, tot grote frustratie van Elena en haar buurtgenoten.

De overlast verdween echter niet en de buren besloten daarom elk incident door te spelen aan de gemeente. Ook is er een nieuwe bezwaarprocedure ingediend. Advocaat Ten Kortenaar behartigt de belangen van Elena en meldt dat de overlast erger en erger wordt.

Daarom zijn ze in beroep gegaan en willen ze dat de vergunning ingetrokken wordt. Als dat niet wordt toegewezen, willen ze dat de rechter de gemeente Apeldoorn oplegt om maatregelen te nemen.

Volgens de gemeente Apeldoorn zijn er inderdaad meerdere meldingen binnengekomen over de overlast, zoals rook- en parkeeroverlast en geluidsoverlast.

Daarom is de termijn van de vergunning verkort van vijf naar twee jaar. Daarnaast heeft de gemeente meerdere gesprekken gevoerd met de eigenaar en verhuurder van het pand en zijn de regels voor huurders aangescherpt. Bij zowel de eigenaar als de verhuurder is bekend dat bij aanhoudende ernstige overlast de vergunning ingetrokken kan worden.

De zaak dient aankomende woensdag en op dit moment wil de gemeente niet meer kwijt over de situatie vanwege de lopende juridische procedure.

Het probleem van overlast door arbeidsmigranten is niet nieuw en komt in meer steden voor. Vaak is het zo dat de arbeidsmigranten door hun werkgevers gehuisvest worden in woningen die daarvoor niet geschikt zijn. Dit kan voor overlast zorgen bij de omwonenden.

 

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder