Nieuwste
Barbie lanceert nu ook pop met syndroom van Down: ‘Ogen lichtjes schuin’

Dinsdag breidde speelgoedfabrikant Mattel zijn poppenlijk uit met een Barbie met het syndroom van Down.
Op die manier willen ze nog meer kinderen bereiken met een pop waarin ze zichzelf herkennen en die hun omgeving weerspiegelt.
Mattel wil zo een steentje bijdragen om de stigmatisering in de samenleving tegen te gaan. In een persverklaring zegt Lisa McKnight: “Spelen met een pop die uit een andere leefwereld komt, kan het kind meer begrip en een groter gevoel van empathie bijbrengen. En dat leidt tot een meer inclusieve samenleving waarin plek is voor iedereen.”
De woordvoerster vervolgt: “We willen alle kinderen de kans bieden om zichzelf te zien in Barbie en ze tegelijkertijd aanmoedigen om met poppen te spelen die niet op hen lijken.”
Het lichaam en het gezicht van de pop zijn een waarheidsgetrouwe weergave van dames met het syndroom. De pop is iets korter en heeft een langer bovenlijf.
Ook is het gezicht ronder, met een platte neusbrug en kleinere oren. De amandelvormige ogen staan dan weer lichtjes schuin.
De fabrikant werkte bij de ontwikkeling van de pop nauw samen met de National Down Syndrome Society uit de VS.
Het Nederlandse model en influencer Enya (26) werkte eveneens mee aan de ontwikkeling van de pop.
Zij vertelt: “Als kind was Barbie een groot deel van mijn jeugd en die van mijn zus, dus het feit dat er nu een Barbie is die op mij lijkt en waarmee ik me kan identificeren, is onbeschrijfelijk.”
“Het is zo belangrijk dat kinderen zich al op jonge leeftijd bewust worden van diversiteit en inclusie en dat ze zien dat er niet één ideaalbeeld bestaat. Dat jij, ik, en iedereen, erbij hoort, dat we allemaal mooi zijn, en dat het syndroom van Down deel uitmaakt van ons, de maatschappij en de wereld.”
De speelgoedfabrikant wil zo meer inclusief zijn. Er zijn al poppen in een rolstoel, een pop met de huidaandoening vitiligo, een pop met een gehoorapparaat en een Ken met een beenprothese.
