Nieuwste
Asielzoeker Mohamed nog steeds in hongerstaking: ‘Eist nu echt hogere uitkering en woning’
Meer dan twintig asielzoekers in de crisisopvang in Purmerend zijn officieel in hongerstaking gegaan omdat ze ontevreden zijn over hun behandeling.
De asielzoekers eisen dat hun status snel wordt erkend en dat de IND hun procedures versnelt. Door statushouder te worden, hebben zij recht op een uitkering, woning en het recht om hun familie over te laten komen.
Een van de asielzoekers die in hongerstaking is gegaan, is Mohamed Yaser AlMousa, die uit Syrië naar Nederland is gekomen.
Tijdens zijn reis kwam hij door vele veilige landen, maar hij wilde uiteindelijk naar Nederland komen.
In een interview met NH Nieuws legt hij uit dat zijn gezondheid nauwlettend in de gaten wordt gehouden, terwijl de autoriteiten zijn gewicht, lengte en bloeddruk controleren en kijken of er iets verandert aan het uiterlijk van de hongerstakers.
Dit is niet de eerste keer dat asielzoekers in Nederland hun ontevredenheid uiten over hun situatie. Een tijdje geleden was er ook een vergelijkbaar protest in Ter Apel.
Het aantal vluchtelingen dat naar Nederland komt, blijft toenemen en hun eisen worden steeds groter. Ze willen allemaal zo snel mogelijk een huis en hun gezin naar Nederland halen.
Natuurlijk zijn veel Nederlanders niet blij met de grote aantallen vluchtelingen die het land binnenkomen, omdat het voor onze eigen kinderen bijna onmogelijk is om een huis te vinden.
Toch is het belangrijk om te onthouden dat deze asielzoekers zijn gevlucht voor oorlog en vervolging en dat het hun recht is om asiel aan te vragen in Nederland.
Het is de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid om een humaan asielbeleid te voeren en ervoor te zorgen dat deze mensen op een menselijke manier worden behandeld.
De vraag is hoe we deze situatie het beste kunnen aanpakken. Het is begrijpelijk dat de asielzoekers ongeduldig worden vanwege de lange wachttijden en de onzekerheid over hun toekomst.
De Nederlandse overheid zou kunnen proberen de procedures te versnellen en meer duidelijkheid te verschaffen over de status van de asielzoekers.
Tegelijkertijd is het ook belangrijk om te kijken naar de oorzaken van de vluchtelingenstroom en deze aan te pakken.
Door bijvoorbeeld meer te investeren in ontwikkelingssamenwerking en vrede in conflictgebieden te bevorderen, kunnen we proberen de vluchtelingenstroom te verminderen en te voorkomen dat mensen in de eerste plaats moeten vluchten.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.