Nieuwste
Nederlandse redders halen 7 mensen in rampgebied onder puin vandaan
De Nederlandse reddingswerkers van het Urban Search and Rescue Team in Turkije zijn zwaar onder de indruk. Ze konden al zeven mensen van onder het puin vandaan redden. Elk van de vier reddingsteams redde minstens een persoon. Dat meldt woordvoerder Jop Heinen.
Het team zette dinsdag een basiskamp op bij de stad Hatay. ’s Avonds konden ze al de eerste mensen redden. In de loop van de nacht waren er nog meer reddingen.
Heines legt uit: “In alle gevallen ging het om mensen die bekneld zaten in gebouwen. Het waren soms heftige acties, waarbij het meerdere uren duurde voordat we slachtoffers konden bevrijden. Dan moesten de reddingsgroepen door beton heen breken om bij hen te komen. Er bleek bijvoorbeeld iemand onder een trappenhuis bekneld te zitten. Onze mensen hoorden soms slachtoffers roepen, wat heftig is. Of er was al een lokale reddingsgroep bezig, die ze konden helpen.”
Moeilijke omstandigheden
De woordvoerder geeft aan dat de omstandigheden niet eenvoudig zijn. “Het was ontzettend koud, echt meerdere graden onder nul. Dat maakte het vooral voor de slachtoffers zwaar. In de loop van de nacht hebben de reddingsploegen elkaar afgelost. Er is de hele nacht doorgezocht.”
De verbinding is hier moeizaam, hierbij een nieuwe poging. ^JH pic.twitter.com/GXGT12WJFD
— USAR.NL (@USARNL) February 8, 2023
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.