-

Nieuwste

Nooit eerder vertoond: al terrasjesweer in januari

Nederland heeft de warmste eerste week van januari ooit achter de rug. Zondag was het ook uitzonderlijk warm weer. In badplaats Scheveningen leidde dat zelfs tot mensen die een duik namen in het water en volle terrasjes. “Dit is bezopen!”, klinkt het.

De gemiddelde temperatuur in De Bilt was afgelopen week 10,1 graden. Volgens Weer.nl is daarmee het oude record van 8,6 graden uit 1916 en 2014 aan diggelen geslagen.

Zondag trokken heel wat Nederlanders dan ook naar Scheveningen. Het was daar lekker vertoeven met een temperatuur van 10 graden en volop zon. Ook Sandra van Gerven, haar man Jaap en dochter Roos maakten een wandeling op het strand. “Er staat nog wel een stevig windje, maar het zonnetje maakt alles goed”, zegt Sandra. Wijzend naar haar dochter vervolgt ze: “Het is voor haar de laatste vakantiedag, dus we wilden nog een keer lekker uitwaaien.”

Normaal moet het vriezen

Ook Joke en Kees Tijsmans kozen voor een dagje aan zee. Ze zitten gezellig op een terras van een bakje koffie te genieten. Kees grijnst: “Eigenlijk is het bezopen. Het hoort nu in principe te vriezen.” Joke haakt in: “Ergens is het ook wel zorgelijk gezien het klimaat. Maar laten we nu vooral genieten.”

Het stel woont overigens al veertig jaar aan de kust in Kijkduin. Kees onthult: “Daarom gaan we zeker twee keer per week langs het strand wandelen. Ik kan me niet herinneren dat we ooit zo vroeg al op het terras konden zitten. Maar het is echt lekker. De wind komt uit het zuidwesten, dus dat is qua temperatuur ideaal. En we hoeven ons nog niet in te smeren, want de zonkracht is nul.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder