Nieuwste
Zwaar racisme bij Buitenlandse Zaken: ‘Jij kunt goed sjoelen voor een neger’
Medewerkers van Buitenlandse Zaken lijden al jaren onder racisme. En dat zit heel diep. Ook bij de aanwerving wordt er gediscrimineerd op basis van huidskleur. Dat meldt onderzoeksbureau Omlo. Het gaat om institutioneel racisme, waarvoor de hoogste ambtenaar nu excuses aanbiedt.
Het ministerie gaf zelf opdracht tot een onderzoek naar racisme na de Black Lives Matter protesten van 2020. De resultaten van het onderzoek zijn maandag naar de Tweede Kamer gestuurd. Er is sprake van diep ingeworteld racisme en evenmin is er een deftige klachtenregeling.
Tientallen medewerkers met een donkere huidskleur deden hun beklag. Iemand kreeg te horen: “Jij kunt goed sjoelen voor een neger.” Op een consulaat in het buitenland werd geroepen: “’Je zou die Aziaten terug in hun hok moeten knuppelen.” Ook over moslims en vrouwen met een hoofddoek zijn negatieve dingen gezegd.
Secretaris-generaal Paul Huijts biedt excuses aan. “Het rapport raakt ons diep. Wat collega’s meemaken, wat er gezegd wordt en wat voor gevoel dat geeft, vinden we onacceptabel. Het spijt ons dat wij kennelijk niet in staat zijn geweest een werkomgeving te bieden waarin voor dit soort gebeurtenissen geen plaats is.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.