Nieuwste
Molukkers zwaar gekwetst door Mark Rutte, willen eveneens excuses
De Molukkers in ons land laten weten zich zwaar beledigd en diep gekwetst te voelen door Mark Rutte. Dat zet de regering in ballingschap van de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) uiteen in een razende brief.
De regering zegt dat Rutte het recht op het bestaan en voortbestaan van het Molukse volk ontkent door hen als een deel van de Indische gemeenschap te bestempelen.
Daarom wil RMS dat Nederland excuses aanbiedt voor de slechte behandeling van Molukkers die naar Nederland kwamen toen Indonesië onafhankelijk werd. Ons land haalde 3.500 Molukkers op die dienden in het KNIL-leger. Zij zouden een eigen staat krijgen, maar die kwam er nooit. Daarom bleven vele Molukkers in ons land wonen.
De Nederlandse overheid erkent de RMS niet, “maar realiseert zich dat in een deel van de Indische gemeenschap nog steeds gevoelens van teleurstelling en verdriet leven over de manier waarop de Nederlandse overheid en de Nederlands samenleving destijds zijn omgegaan met de Indische Nederlanders en de Molukkers die naar Nederland zijn gekomen.”
De brief vervolgt: “Wij willen juist dat Nederland het leed dat het Molukse volk is aangedaan erkent. Dat heeft niets te maken met de Indische identiteit en Indisch erfgoed waarover de premier schrijft. Het Molukse volk verdient excuses voor het aangedane onrecht.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.