Nieuwste
Kick Out Zwarte Piet komt met meldpunt om laatste zwarte pieten te bannen
Kick Out Zwarte Piet richt een meldpunt in om zwarte pieten te verklikken tijdens de sinterklaasintochten in de verschillende gemeentes.
Aan de hand van de resultaten wil de actiegroep bekijken waar ze komend jaar nog actie moeten voeren. “Zo kunnen we ouders tippen waar ze veilig sinterklaas kunnen vieren met hun kinderen en weten we waar we in 2023 in actie moeten komen.”
In 2023 is het overigens 150 jaar geleden dat ze slavernij in het Koninkrijk der Nederland werd afgeschaft. Met het meldpunt geeft de actiegroep de aftrap van een ultieme actie om komaf te maken met zwarte piet. Er zijn demonstraties gepland bij de sinterklaasintochten in Staphorst en Zaandam.
Nog actie nodig
KOZP zegt dat er na 15 jaar strijd veel veranderd is. Toch is er nog actie nodig vinden ze. “Er is veel bereikt en er is alle reden hoopvol te zijn, maar er zijn in Nederland nog steeds plekken waar racisme niet tot nauwelijks benoemd of bestreden wordt. In veel gemeenten, steden en dorpen lijkt de tijd stil te staan en wordt Zwarte Piet nog steeds getolereerd of zelfs gevierd.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.