-

Nieuwste

HAK staakt productie vanwege hoge energiekosten

Vanaf januari legt HAK haar productie zes weken lang plat. Gezien de huidige energieprijzen is het niet haalbaar om ook tijdens de winter te produceren. De conservenfabrikant is marktleider in ons land en vooral bekend van de glazen potten appelmoes, bruine bonen en erwten.

Directeur Timo Hoogeboom legt uit: “Het is niet alleen de hoge prijs, maar ook de onzekerheid. Vandaag is het twee euro voor een kuub gas, het is ook wel eens drie euro geweest. Wat het in januari of februari zal zijn weten we niet. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen blijven we dan dicht.”

De producten zullen duurder worden, maar ze blijven wel in de schappen liggen. De pauze wordt namelijk ingepland na het oogstseizoen. “Onze appelmoes is al zo’n 20 cent duurder geworden. Als de energieprijzen zo hoog blijven, moet je denken dat producten in de hele breedte 30 procent duurder worden.”

Hoogeboom denkt dat een pot appelmoes van 1,80 euro algauw 2,20 tot 2,30 euro gaat kosten.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder