Nieuwste
Verdachten aanslagen Brussel vinden glazen hokjes in rechtbank mensonterend
De verdachten van de terreuraanslagen in Brussel van 2016 willen hun rechtszaak niet bijwonen. De reden? Ze vinden de glazen hokjes in de rechtbank mensonterend. Ook hun advocaten dreigen ermee te stoppen.
De hokjes, voor iedere beschuldigde één, moeten de veiligheid tijdens het proces waarborgen. De politie vreest een ontsnappingspoging. Ook met een wanhoopsactie wordt rekening gehouden. De hokjes moeten de aanwezige slachtoffers een gerust gevoel geven.
De verdediging van de tien verdachten vindt de hokjes echter mensonterend. Volgens hun advocaten laten de kleine gaatjes in de wand nauwelijks toe om te overleggen. Ook bestaat de vrees dat de juryleden beïnvloed worden door de hokjes. Daarmee zouden ze bij voorbaat al een negatief stempel dragen.
Het betreft de grootste rechtszaak in de geschiedenis van België. Om alles in goede banen te laten verlopen werd het voormalige hoofdkwartier van de NAVO tijdelijk omgevormd tot gerechtsgebouw. Bij de aanslagen in de metro van Maalbeek en de luchthaven van Zaventem kwamen 32 burgers om het leven. Er vielen maar liefst 340 gewonden.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.