Nieuwste
Rus pest Europeanen met livestream van gasfornuis dat hele dag aan staat
De afgelopen dagen trok de livestream RussianGas1 tienduizenden kijkers van over de hele wereld. Het doel van de maker: ‘24/7 gas verspillen’. Deze week keken er op een avond tegelijk wel drieduizend mensen naar de beelden van brandende gaspitten. Op de achtergrond waren Russische liederen te horen.
In een paar dagen had het profiel tienduizend volgers vergaard. Amazon, het moederbedrijf van Twitch, greep nu in. Er staat nu te lezen dat het kanaal niet meer beschikbaar is wegens een schending van de servicevoorwaarden of community-richtlijnen. De precieze schending is niet duidelijk.
De gebruikers van het account beweert een Rus te zijn die per maand amper 1,44 euro voor zijn gasrekening betaalt. De livestream was bedoeld om Europeanen en Amerikanen te pesten. Zij krijgen immers te maken met torenhoge energierekeningen als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.