Nieuwste
Walrus Freya afgemaakt om opdringerige mensen te beschermen
Noorwegen liet de ronddolende walrus Freya inslapen. Nieuwsgierige mensen belaagden het dier constant. Omdat mensen zich in gevaar bleven brengen, waarschuwde de overheid eerder al dat ze de walrus zouden laten afmaken.
Top van de Noorse visserijadministratie, Frank Bakke-Jensen, verklaarde: “De beslissing om het dier te euthanaseren werd genomen na een algemene analyse van de aanhoudende bedreiging voor de veiligheid van de mens.”
Ook in Nederland is Freya een bekende gast. Vorig jaar lag ze nog op de onderzeeër Zr. Ms. Dolfijn van de Nederlandse marine. Dit jaar werd het dier dan opnieuw een publiekslieveling. Het dier klom in de Noorse hoofdstad op bootjes die daarna zonken. Dinsdag probeerde de havenpolitie haar nog van een boot te verdrijven met een enorme waterslang.
Walrussen komen doorgaans voor in het noorden van het noordpoolgebied. Soms zoeken ze echter zuidelijker oorden op. Wetenschappers hadden nog voorgesteld om Freya te doen wennen aan een drijvend platform vastgemaakt aan een boot. Zo zouden ze het dier verder slepen naar het noorden. Dat plan is uiteindelijk afgeblazen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.