-

Nieuwste

Experts waarschuwen voor nieuwe lockdown tijdens najaar

Rutte

De pandemie is nog lang niet voorbij, hoewel er weinig mensen in het ziekenhuis liggen en het aantal besmettingen stabiel is. Een nieuwe coronagolf in het najaar lijkt heel aannemelijk. Volgens experts is de overheid hier niet op voorbereid.

Tanja van der Lippe, hoogleraar sociologie aan de Universiteit Utrecht vraagt zich af: “Als er een nieuwe golf komt, we weten niet wanneer dat is, kan dat ingewikkelde vragen opleveren. Komt er dan een nieuwe lockdown?”

Ze vindt dat de overheid zich beter moet voorbereiden. “Nu is het daar juist de tijd voor. Het is relatief rustig. Krijgt de COVID-19-zorg voorrang of kan dat niet meer worden gevraagd van hen die al op de wachtlijsten staan?”

Nieuwe lockdown?

De wetenschapper vindt het belangrijk om dit nu te bespreken, want dan worden ingrijpende en beperkende maatregelen beter geaccepteerd als ze zich aandienen.

Gezondheidseconoom Xander Koolman voegt daar nog aan toe: “De overheid lijkt af te wachten met handelen totdat er weer paniek is. Dat is heel jammer, want we hadden dat kunnen veranderen.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder