Nieuwste
Forse stijging aantal besmettingen: deze grote stad voert mondkapjesplicht terug in
De Amerikaanse staat Philadelphia voert de mondkapjesplicht opnieuw in voor alle openbare ruimtes. Daarmee is het de eerste grootste Amerikaanse stad die de maatregel weer invoert. Het aantal besmettingen is er fors opgelopen.
De maatregel komt er vooral uit voorzorg. De stad hanteert een systeem van besmettingsniveau en nu zitten ze terug een stapje hoger op de ladder. Dat betekent dat de mondkapjesplicht automatisch weer van kracht is.
Talrijke gezondheidsproblemen
Philadelphia is de zesde stad van Amerika. Ze tellen daar momenteel 142 besmettingen per dag, dat is zestig procent meer in vergelijking met tien dagen terug. In de ziekenhuizen liggen er amper 46 coronapatiënten. De overheid is vooral bezorgd vanwege het groot aantal mensen met andere gezondheidsproblemen. Vooral in de zwarte gemeenschap zouden de consequenties van het virus groter zijn.
In de stad is er voorlopig nog niet veel protest tegen de maatregel, die ingaat vanaf 18 april. Bewoners en bedrijven hebben dus nog even tijd om zich voor te bereiden.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.