-

Nieuwste

Bedrijf Bas Smit sluit vanwege overlast, seksisme en druggebruik

Bas Smit

Bas Smit maakt maar wat graag publiciteit voor zijn bezorgdienst Zapp in Amsterdam. Buren zijn minder enthousiast over de zaak die dag en nacht open is. Het regent klachten over luidruchtige bezorgers en druggebruik. Dat meldt Het Parool. Een buurtbewoner getuigt: “De situatie is onleefbaar geworden en er hangt een dreigende sfeer.”

Omwonenden zijn de 24-uurs bezorgdienst spuugzat. Er zijn rond de honderd meldingen vanwege overlast. Een van de buren onthult dat hij letterlijk slapeloze nachten heeft sinds de komst van het bedrijf van Bas Smit.

Bedreigingen

Een buur vertelt aan Story: “Het bedrijf zit er sinds mei vorig jaar. Het was meteen raak. Veel overlast, een vervuilde straat, intimidaties naar bewoners toe en zelfs bedreigingen. Vooral ’s nachts was er veel lawaai en harde muziek.”

Ondertussen is de situatie ronduit onleefbaar. “Er hangt een dreigende sfeer. Niet de omgeving waaraan je je kinderen wilt blootstellen.” Ook roken de medewerkers, waaronder ook leidinggevenden, regelmatig joints.

Gekkenhuis

Het Parool kon eveneens met enkele buren praten. “Het is een gekkenhuis, bijna iedereen gebruikt drugs – bezorgers én orderpickers. Als je de winkel binnenkomt, kan je de wiet vaak gewoon ruiken en er wordt gesnoven”, vertelt iemand.

Vrouwen voelen zich niet goed

De vrouwelijke medewerkers zijn behoorlijk onder de indruk van al dat druggebruik. Ook krijgen ze geregeld seksistische opmerkingen over zich heen. Ze melden zich dan ook vaak ziek. Een vrouw onthult: “Als vrouw voelde je je dan niet op je gemak. En als een supervisor zoiets zei en je ging er niet in mee, dan moest je rotklusjes doen, zoals de hele voorraad tellen. Of je kreeg een slechte review.”

Bedrijf moet dicht

De gemeente heeft nu beslist dat de darkstore niet in het bestemmingsplan hoort. De rechter volgt die redenering en dus moet het bedrijf dicht. “De leefbaarheid van bewoners in de straat staat onder druk door de vele koeriers die door de straat fietsen. Dat leidt tot ‘onveilige situaties”, vindt de rechter.

Reactie Bas Smit

Nu reageert ook Bas Smit zelf op de beschuldigingen. “Het is niet meer dan terecht dat Zapp een volledig onderzoek is gestart. Ik weet dat Zapp de ernst van deze beschuldigingen zeer hoog opneemt en passende maatregelen zal nemen.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder