Nieuwste
Kuipers overweegt nieuwe harde coronamaatregelen
Ondanks het feit dat het kabinet zich eerder optimistisch uitliet over de recente corona-ontwikkelingen, sluit gezondheidsminister Kuipers nieuwe harde maatregelen niet uit. De minister wil dat het juridisch mogelijk blijft om snel in te grijpen wanneer de situatie weer uit de hand dreigt te lopen.
Dat staat te lezen in een brief die Kuipers aan de Tweede Kamer richtte. Vrijdag stelt het kabinet de langetermijnstrategie tegen corona voor. De bedoeling is om de verantwoordelijkheid meer bij de samenleving en de burgers te leggen, en in mindere mate bij de overheid. Kuipers wil de samenleving zoveel mogelijk openhouden. Het beleid moet voorspelbaar zijn, zodat burgers en bedrijven weten waaraan ze zich kunnen verwachten.
Nieuwe maatregelen
Toch zijn er scenario’s denkbaar waarin opnieuw harde maatregelen nodig zijn. Het slechtste scenario is dan wanneer het aantal griepbesmettingen en coronabesmettingen gelijktijdig oploopt, of een nieuwe zorgwekkende variant van het virus.
Het kabinet moet dan de juridische mogelijkheid hebben om in te grijpen. Daarvoor liggen er drie opties op tafel: een vijfde verlenging van de coronawet, een overbruggingswet tot de wijziging van de Wet publieke gezondheid of werken met spoedwetten. De komende tijd volgt er overleg over wat de beste optie is.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.