-

Nieuwste

OMT denkt niet aan versoepeling maatregelen half januari

OMT

Het Outbreak Management Team (OMT) is tegen een versoepeling van de maatregelen tegen half januari. De enige versoepeling die zij adviseren, is de heropening van de scholen op 10 januari. De experts hopen wel dat de boostercampagne tegen eind januari wel ruimte biedt voor een geleidelijke heropening van de samenleving.

Het OMT komt vrijdag opnieuw bij elkaar om de coronasituatie in Nederland te bespreken. Het lijkt zo goed als uitgesloten dat er op 14 januari versoepelingen komen. Dat is het moment waarop het kabinet de situatie gaat herbekijken.

De deskundigen hopen dat er tegen eind deze maand wel genoeg boosterprikken zijn gezet om het virus in te dijken. Pas op dat moment kan gedacht worden aan versoepelen.

Ze gaan uit van meerdere scenario’s. Met de geplande opening van de scholen op 10 januari komt er tegen eind januari, begin februari wellicht een nieuwe piek van besmettingen. Het aantal ziekenhuisopnames zou wel beperkt blijven. Voorlopig lijkt alles erop dat de omnicronvariant weliswaar besmettelijker, maar milder is.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder