Nieuwste
RIVM: ‘Effectiviteit coronapas in gevaar door Omnikron’
Jaap van Dissel van het RIVM vreest dat de Omnikron-variant er mogelijk voor zorgt dat de coronapas minder effectief is. Dat vertelt hij aan de Tweede Kamer.
De RIVM-bons vindt dan ook dat de maatregel herbekeken moet worden. De coronapas geeft alleen mensen die getest, gevaccineerd of genezen zijn toegang tot bepaalde publieke ruimtes. Gevaccineerde mensen hebben altijd toegang en hoeven zich niet telkens te laten testen. Nu zou uit cijfers blijken dat de vaccins niet zo effectief zijn tegen de nieuwe Omnikron-variant.
Immuniteit
Van Dissel legt uit: “Het coronatoegangsbewijs is gebaseerd op immuniteit, op afweer tegen de Delta-variant met name. Omnikron zou dat zomaar kunnen veranderen. Dat betekent dat we dat in het Outbreak Management Team opnieuw moeten analyseren. Dan moet je ook nagaan, wat is de potentiële bescherming van het coronatoegangsbewijs.
AstraZeneca beschermt niet?
Bij de technische briefing in de Tweede Kamer zei Van Dissel ook dat AstraZeneca totaal geen bescherming biedt tegen de nieuwe variant. Daarvoor baseert hij zich op cijfers uit Engeland. “Voor klachten bij infectie biedt het in het Verenigd Koninkrijk geen beschermende werking.” Hij zegt er wel meteen bij dat er nog geen gegevens zijn om te beoordelen of AstraZeneca wel beschermt tegen zware ziektes of ziekenhuisopname.
Herbekijken coronapas?
Van Dissel zegt dat deze nieuwe informatie ingrijpend is voor de toepassing van het coronatoegangsbewijs. Zeker voor het internationaal personenverkeer zou dit verregaande implicaties hebben. Hij wil zich niet uitspreken over een strengere vorm van de coronapas of totaal andere maatregelen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.