-

Nieuwste

De Jonge stelt nieuwe reisregels voor: verplichte boosterprik na 9 maanden

Hugo de Jonge

Op 1 februari treden wellicht de nieuwe spelregels voor het coronacertificaat in werking. Vanaf dan moet iedereen negen maanden na de volledige vaccinatie een boosterprik nemen om de geldigheid van het certificaat te verlengen.

Volgens minister Hugo de Jonge bereikten de lidstaten daarover een consensus. De knoop wordt binnenkort ook formeel doorgehakt. Sommige bronnen zeggen dat de regels pas later gaan gelden. Zo hebben lidstaten meer tijd om de boostercampagnes te organiseren. De Jonge meent dat het digitaal coronacertificaat een goede manier is om de grenzen op te houden.

Onverstandig

Enkele landen voerden toch weer op eigen houtje eigen reisregels in. Portugal eist weer een test. De Jonge vindt dat niet verstandig. “Laten we gezamenlijk optrekken. Samen uit, samen thuis”, vindt hij.

De minister is voorstander van testen voor reizigers van buiten de EU waar een grote bezorgdheid of variant heerst. Voorlopig is zo’n test nog een dringend advies. Het OMT had eerder geadviseerd om hier een verplichting van te maken. De Jonge vindt dat alleen nuttig als dit geldt voor alle lidstaten.

Enkele landen wilden nog een stap verder gaan. Zij wilden de grenzen sluiten voor mensen die zes maanden na hun volledige vaccinatie geen boosterprik hebben genomen. De Jonge benadrukte dat dit eigen beslissingen van de verschillende landen zijn.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder