Nieuwste
Zestigminners krijgen boosterprik in volgorde van oud naar jong
De Gezondheidsraad wil dat mensen van 18 tot 60 jaar de boosterprik krijgen in volgorde van oud naar jong. Wie eerder is gevaccineerd, maakt dan niet uit. De boosterprik mag wel pas ten vroegste een half jaar na de tweede (of bij de Janssen-prik na de enige).
Mensen onder de zestig komen dus na de zestigplussers aan de beurt voor een boosterprik. Dat proces is versneld vanaf november.
De raad schrijft aan het kabinet: “Nu het aantal besmettingen groot is, neemt ook het risico dat gevaccineerden onder de zestig jaar ernstig ziek worden toe. Een boostervaccinatie kan de bescherming van deze groep verbeteren en dus gezondheidswinst opleveren.”
Versnelde boostershot na Janssen-vaccin?
Hugo de Jonge van Volksgezondheid had aan de Gezondheidsraad gevraagd of er ook een versnelling moest komen voor mensen die het Janssen-vaccin kregen. De raad oordeelt dat dit niet meteen aan de orde is.
“Sinds de toelating van vaccins was al duidelijk dat AstraZeneca- en Janssen-vaccins een iets lagere bescherming tegen infecties bieden dan Pfizer en Moderna. Er zijn tekenen dat de bescherming terugloopt en de komende tijd blijft teruglopen, maar de bescherming die alle vaccins bieden tegen ziekenhuisopnames is nog steeds hoog en die verschillen zijn niet groot”, luidt het.
Welke boostervaccins?
De Gezondheidsraad adviseert om alleen de boostervaccins van Moderna en Pfizer te gebruiken. Dat zijn ook de boostershots die het kabinet nu al aanbiedt aan de Nederlanders.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.