Nieuwste
Kabinet roept hulp leger in, planbare operaties landelijk uitgesteld
Minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge kondigde de fase 2d af. Dat betekent dat alle ziekenhuizen planbare zorg uitstellen. Voor zover medisch aanvaardbaar worden ook kritiek planbare operaties uitgesteld. Op die manier moet er meer plaats komen op de intensive cares en voor Covid19-patiënten. Tegelijk roept het kabinet de hulp van het leger in. De Jonge waarschuwt dat we ons schrap moeten zetten voor een barre winter.
De afkondiging van fase 2d komt er op vraag van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding en Landelijk Netwerk Acute Zorg.
Dat brengt concreet met zich mee dat heup-, knie- en staaroperaties echt overal moeten stoppen. Het is een stap met verregaande gevolgen, geeft de minister toe. “We hebben iedereen nodig om zorg te blijven leveren.”
Defensie
Het leger zal met 100 tot 200 mensen gaan helpen in het militair hospitaal in het UMCA Utrecht. Volgens de minister biedt dit hulp en lucht. “We benutten zo alles om kritieke planbare zorg door te laten gaan”, klinkt het. De Jonge geeft aan dat als je bijvoorbeeld het verwijderen van tumoren en bepaalde chemokuren langer dan zes weken uitstelt, het mogelijk te laat is.
LNAZ-voorzitter legde uit dat we nog niet in code zwart zitten. “Ik zou fase 2D nu nog niet willen betitelen als de fase voor code zwart, omdat daarbij sprake is van de mogelijkheid op te schalen naar 1350 ic-bedden. Zover is het nog niet.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.