Nieuwste
Horeca en evenementen alleen voor genezen of gevaccineerde gasten
Het kabinet heeft een wetsvoorstel klaar om het 2G-beleid te kunnen invoeren voor evenementen, cultuur en de horeca. Als de Eerste en de Tweede Kamer het voorstel goedkeuren, mogen alleen gevaccineerde of genezen mensen daar nog binnen.
Minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge hoopt dat de wet nog deze week wordt aangenomen. Dan zou het 2G-beleid al begin december een feit kunnen zijn.
Alleen wanneer het aantal besmettingen fors afneemt, kan de maatregel nog even de koelkast in. Het kabinet koestert de hoop dat de huidige maatregelen al voor een daling zullen zorgen.
Hoogrisico-omgevingen
Het kabinet wil de 2G-maatregelen alleen maar invoeren als blijkt dat de 3G-maatregel niet meer volstaat. Het 2G-beleid, genezen of gevaccineerd, geldt dan alleen voor hoogrisico-omgevingen zoals horeca, dierentuinen, sportwedstrijden of pretparken. Daar waar het gaat om niet al te grote geplaceerde bijeenkomsten, komen er uitzonderingen. De verstrengde coronapas komt er niet voor essentiële activiteiten zoals het onderwijs.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.