Nieuwste
Gommers eist harde lockdown: binnen tien dagen code zwart
Voorzitter van de Nederlandse vereniging van ic-artsen, Diederik Gommers, verwacht binnen tien dagen code zwart in de zorg. Ziekenhuizen moeten dan op basis van niet-medische gronden beslissen wie ze helpen en wie niet.
Om dit doemscenario te vermijden eist Gommers dat het kabinet een harde lockdown afkondigt. Nu liggen er 488 coronapatiënten op de intensive care afdelingen. Bij de 651e patiënt is er volgens Gommers sprake van code zwart.
In Nederland zijn er momenteel 1.066 ic-bedden. Daar liggen echter ook nog andere patiënten. Het kabinet wil opschalen, maar dat is volgens Gommers niet realistisch. Dat gaat immers heel moeizaam. Code zwart is in zicht vooral vanwege personeelstekort. Er heerst namelijk een hoog ziekteverzuim onder verpleegkundigen en artsen.
Een andere factor is dat er heel wat jonge kinderen besmet zijn. Dat betekent dat ouders die in ziekenhuizen werken verplicht in quarantaine moeten.
Harde lockdown nodig
De enige manier om een ramp af te wenden, is een harde lockdown. “Want het kan niet zo zijn dat we straks in code zwart zitten, terwijl het land nog open is. Dat ik moet zeggen: ‘We geven palliatieve zorg aan je moeder, terwijl mensen nog aan winkelen zijn en in de kroeg zitten’.”
Gommers verwijt het kabinet dat ze nog dezelfde principes hanteren als tijdens de eerste golf. Toen was opschalen nog mogelijk, maar de rek is eruit. De uitstroom van het personeel is sindsdien gewoon te groot geweest.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.