Nieuwste
Europa adviseert: QR-code voor reizen slechts 9 maanden geldig na laatste coronaprik
De EU adviseert haar lidstaten om het vaccinatiebewijs maar negen maanden te laten gelden na de laatste prik om te reizen. Daarna hebben reizigers een boosterprik nodig om te kunnen reizen.
De landen hebben de vrijheid om te beslissen of ze het advies al of niet volgen. De EU streeft er wel naar om de regelgeving zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen. Het advies geldt voor alle personen die naar een lidstaat reizen, dus ook voor EU-burgers.
Grenzen open voor gevaccineerden
De Europese Commissie wil de grenzen binnen de EU openhouden voor iedereen die is ingeënt met een erkend vaccin. Voor kinderen geldt voorlopig nog een uitzondering. Voor jonge kinderen zijn geen beperkingen opgelegd. Voor kinderen tussen de zes en zeventien jaar is een negatieve coronatest genoeg.
De EU beveelt aan om alle personen met een vaccinatiebewijs van om en bij de negen maanden zo snel mogelijk een boosterprik te geven.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.