-

Nieuwste

Dit zijn de verscherpte coronamaatregelen: mondkapje of coronapas

coronamaatregelen

De vuistregel bij de verscherping van de coronamaatregelen is voor publieke binnenruimtes óf een mondkapje óf een coronapas.

De coronapas krijgt uitbreiding naar dierentuinen, pretparken, musea, zwembaden en sportscholen. Daar moet je dan geen mondkapje op. In winkels, gemeentehuizen, supermarkten en bibliotheken moet het mondkapje wel verplicht op. Daar staat tegenover dat je dan geen coronapas moet voorleggen om binnen te mogen.

Wellicht gaan de maatregelen in vanaf zaterdag. Vanavond volgt er nog een persconferentie waarop Mark Rutte en minister Hugo de Jonge de coronamaatregelen zullen toelichten. De maatregelen zijn nodig omdat alsmaar meer mensen in de ziekenhuizen belanden met corona. Gewone ingrepen en behandelingen moeten uitgesteld worden.

Routekaart

Naar verwachting komt het kabinet met een routekaart op lange termijn. Het kabinet waagt zich niet aan een streefdatum voor de opheffing van de maatregelen. “We zouden het liefst voor de kalender gaan staan en een datum vastprikken”, aldus De Jonge. “Je zult altijd bereid moeten zijn die maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat de zorg toegankelijk blijft. Daarbij gaan we geen overdreven maatregelen nemen die niet nodig zijn, maar je moet ook niet te laat zijn.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder